ژان کلود بتو، بنیان‌گذار «اورنجینا»

بتو در ۱۴ ژانویه ۱۹۲۵ در شهر بوفریق الجزایر به دنیا آمد. در ۱۹۳۵ پدرش، لئون بتو که مغازه‌دار بود، دستورالعمل تغلیظ مرکبات را به دست آورد و آن را «نارنجینا» نامید که ترکیبی از آب میوه‌ها و شکر بود. با وقوع جنگ جهانی دوم، لئون بتو از تلاش‌های خود برای بازاریابی نوشیدنی خود در اروپا دست کشید.

در ۱۹۴۷ ژان کلود بتو مسوولیت شرکت را برعهده گرفت و از سال ۱۹۵۱ با استفاده از پرتقال‌هایی که در بوفریق به دست می‌آمد، شروع به تولید نوشیدنی اورنجینا کرد و توانست در اروپا و شمال آفریقا برای محصول خود بازاریابی کند. این آب میوه به زودی در گستره استعماری فرانسه در شمال آفریقا و در طول جنگ الجزایر در میان سربازان فرانسوی به وفور مصرف می‌شد. در ۱۹۵۱، بتو بطری‌های آب میوه خود را به شکل پرتقال ارائه داد و این نوع بطری به نماد این نام تجاری بدل شد. بتو همواره بر طراحی اولیه بطری تاکید داشت و حتی زمانی که رستوران‌ها از مشکل بودن چیدن بطری‌ها در قفسه‌های خود شکوه داشتند، همچنان مقاومت می‌کرد. او همچنین از تغییر فرمول اورنجینا که مشتمل بر پالپ‌های میوه بود سر باز می‌زد.

بتو کارخانه خانوادگی خود را در ۱۹۶۲ پس از جنگ الجزایر و اندکی بعد از استقلال این کشور، به مارسی انتقال داد و در آنجا همچنان بازاریابی شرکت را توسعه بخشید. در ۱۹۷۸ شعبه‌ای از اورنجینا در آمریکا با نام تجاری «اورلیا» تاسیس شد هر چند بعدا به همان نام اصلی بازگشت. ژان کلود بتو در ۱۹۸۴ شرکت خود را به پرنود ریکارد فروخت. هر چند که تا ۱۹۸۹ و بازنشستگی همچنان رئیس این شرکت باقی ماند.

در ۱۹۹۷ و پس از چند بار دست به دست شدن اورنجینا، کمپانی کوکاکولا پیشنهادی چند میلیارد فرانکی برای خرید اورنجینا ارائه داد اما دولت فرانسه با این استدلال که چنین خریدی ممکن است به رقابت ناعادلانه آشامیدنی‌ها در کشور فرانسه بینجامد، آن را وتو کرد.

اورنجینا تا سال ۲۰۰۳ در الجزایر دوباره تولید نشد و در این سال کارخانه‌ای جدید در این کشور با همین نام تجاری افتتاح شد و بتو در مراسم افتتاح آن حضور یافت. او همچنین از سایت کارخانه اصلی در بوفریق بازدید کرد. ژان کلود بتو در ۲ دسامبر ۲۰۱۳ در مارسی درگذشت.