هلن گرینر، موسس «آی روبات»

گرینر در ۶ دسامبر ۱۹۶۷ در لندن به دنیا آمد. پدرش یک تبعیدی مجارستانی بود که با همسرش، مادر هلن در دانشگاه لندن آشنا شد. مهاجرت خانواده به ساوت همپتون نیویورک در پنج سالگی هلن روی داد. گرینر در ۱۰ سالگی و با دیدن فیلم جنگ ستارگان با الهام از شخصیت «آرتو دی تو» به دنیای روبات‌ها علاقه‌مند شد.

او فارغ‌التحصیل ام‌آی‌تی در رشته‌های مهندسی مکانیک و دانش‌های رایانه‌ای بوده و دو دکترای افتخاری خود را در رشته مهندسی از انستیتو پلی تکنیک وستر و دانشگاه کلارک سون دریافت کرده است. هدف بلندمدت وی درک ماهیت هوش مصنوعی است.

گرینر در ۱۹۹۰ همراه با رادنی بروکس و کالین انگل «آی روبات: iRobot» را در زمینه روبات‌شناسی در بدفورد ماساچوست تاسیس کرد. این شرکت روبات‌های ساخت خود را به بازارهای مصرف عرضه می‌کرد. در همین دوره او در طراحی نسخه اولیه روبات «رومبا» نقش داشت.

گرینر تا سال ۲۰۰۸ در سمت‌های مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره‌ای روبات خدمت می‌کرد. در این دوره‌ آی روبات، روبات‌های نظامی رومبا، پک بوت و اس یو جی وی را تولید کرد که از آن میان باید به ساخت و تحویل ۶هزار پک بوت به نیروهای مسلح آمریکا اشاره کرد.  وی در عین حال در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا و آزمایشگاه هوش مصنوعی ام‌آی‌تی فعالیت داشته است. در سال ۲۰۰۸، گرینر «سی فی ورکس» را تاسیس کرد؛ شرکتی فعال در زمینه ساخت پهپادهای چندملخه شناسایی و ارتباطات هوایی پایدار و پاکت فلایر. او همچنین از اعضای هیات مدیره بنیاد روباتیک اپن سورس بود اما در اواخر ۲۰۱۷ این کمپانی را ترک و سپس همکاری گسترده‌تر خود با ارتش آمریکا را آغاز کرد. در سال ۲۰۱۸ او در حوزه هدف‌یابی، لجستیک و فناوری به نیروی زمینی ارتش مشاوره می‌داد و در همین سال به‌عنوان یک کارشناس ارشد حوزه روباتیک و سیستم‌های خودکار سوگند وفاداری خورد.

گرینر از سوی همایش اقتصاد جهانی در سال ۲۰۰۰، در فهرست یکی از رهبران آینده جهان قرار گرفت و مجله فورچون نام وی را در سال ۲۰۰۳ در زمره ۱۰ مخترع برتر جای داد. در سال ۲۰۰۷ او به تالار مشاهیر جهانی زنان فعال در حوزه فناوری راه یافت و در سال ۲۰۱۸، «انستیتو فناوری ونت وورث» هلن گرینر را «زن‌سال» دانست.