هنری ولز، موسس «امریکن اکسپرس»

او در نوجوانی در یک مزرعه کار می‌کرد و در ۱۸۲۲ به‌عنوان شاگرد به کارگاه دباغی و کفش‌سازی «جساپ‌اند پالمر» پیوست. در ۱۸۳۶ ولز عامل ارسال بار در آبراه ایری شد و به زودی کسب و کار خود را راه‌اندازی کرد. بعدتر برای «خدمات پستی سریع‌السیر هارندنز» در آلبانی کار کرد. وقتی که ولز پی برد این نوع خدمات را می‌توان در غرب بوفالو، نیویورک توسعه داد ویلیام اف. هارندن او را تشویق کرد تا این کسب و کار را به هزینه خودش شروع کند. در ۱۸۴۱ شرکت «پامروی‌اند کمپانی» از سوی جورج پامروی، هنری ولز و کرافورد لیوینگستن تاسیس شد. شرکت آنها توانست با تسریع رساندن محموله‌های پستی با اداره پست آمریکا رقابت کند.

در ۱۸۴۶ ولز سهام خود در کمپانی را فروخت و در ۱۸۵۰ همراه با جان باترفیلد شرکت «ولز، باترفیلد‌اند کمپانی» را تاسیس کرد. در همان سال شرکت امریکن اکسپرس از ادغام ولز‌ اند کمپانی، لیوینگستن، فارگو ‌اند کمپانی و ولز، باترفیلد ‌اند کمپانی به‌وجود آمد و ولز از آن سال تا ۱۸۶۸ در راس آن قرار گرفت.

در ۱۸۵۲ جان باترفیلد و سایر مدیران امریکن اکسپرس به توسعه فعالیت‌های شرکت در کالیفرنیا اعتراض کردند و ولز شرکت «ولز، فارگو‌ اند کمپانی» را در همین سال تاسیس کرد و یک سال بعد این شرکت مالکیت «لیوینگستن، ولز‌ اند کمپانی» را تصاحب کرد تا طرف معاملاتی آن در حوزه پست اکسپرس و بانکداری در انگلستان، فرانسه و آلمان شود. ولز در ۱۸۵۵ به ریاست شرکت آبراهه نیوگرانادا و دریانوردی بخار و در ۱۸۶۷ به ریاست نخستین بانک ملی ارورا در نیویورک رسید.

ولز در ۱۸۶۷ از هیات‌مدیره ولز فارگو و در ۱۸۶۸ از ریاست امریکن اکسپرس کناره‌گیری کرد. در همین سال امریکن اکسپرس با کمپانی مرچانتس یونیون اکسپرس ادغام شد. در ۱۸۶۸ ولز کالج ولز را به‌عنوان یکی از نخستین آموزشگاه‌های زنان در آمریکا، در ارورا افتتاح و آن را وقف کرد. یکی از آخرین سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی ولز مربوط به شرکت آریزونا ‌اند نیومکزیکو اکسپرس بود که در ۱۸۶۷ ریاست آن را بر عهده گرفت. هنری ولز در ۱۰ دسامبر ۱۸۷۸ در گلاسکو اسکاتلند درگذشت.