آنت استراوس؛ نیکوکار و سیاستمدار

آنت استراوس طی دو دهه ۶۰ و ۷۰ پیوسته برای موسسات نیکوکاری مختلف اعانه گرد می‌آورد و داوطلبانه در شماری دیگر از سازمان‌ها فعالیت داشت که از آن میان باید به سمفونی دالاس، دانشگاه متدیست جنوبی، «راه متحد آمریکا» مرکز پزشکی دانشگاه بیلور اشاره کرد. تلاش‌های وی منجر به گردآوری میلیون‌ها دلار برای امور هنری در دالاس شد. او از موسسان مرکز داوطلبانه تگزاس شمالی بود.

در ۱۹۸۳ با استفاده از روابط گسترده‌ای که در شهر داشت، به عضویت شورای شهر دالاس انتخاب و به معاونت موقت شهردار منصوب شد. او یک سال بعد شهردار موقت این شهر شد. در ۱۹۸۷ در انتخابات شهرداری این شهر شرکت کرد و با ۵۶درصد آرا به شهرداری این شهر رسید. در دوران این تصدی‌گری که همزمان با دوران رکود اقتصادی شدید در این شهر بود، او کمک‌های فراوانی به مردم کرد.

از همان دوران که شهردار موقت شده بود پیشگام تلاش‌ها برای ساخت پناهگاهی برای شمار فزاینده خانواده‌هایی شد که در خیابان‌ها زندگی می‌کردند؛ افرادی که قربانی سقوط اقتصادی تگزاس بودند. در این ساختمان، افراد بی‌خانمان می‌توانستند با همدیگر به‌عنوان یک واحد خانوادگی زندگی کنند. این برنامه «سرپناه گذرگاه خانواده» نامیده شد. مرکز گذرگاه خانواده آنت جی. استراوس با ۳۰ اتاق، اتاقی خصوصی، غذا و پوشاک در اختیار خانواده‌های بی‌خانمان دارای فرزند می‌گذاشت و منابع آموزشی، مراقبتی و کاریابی در اختیار آنها می‌گذاشت تا بتوانند از این بحران بیرون آمده و آینده بهتری داشته باشند. این برنامه اکنون نیز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

در ۱۹۹۱ استراوس پست شهرداری را ترک کرد و به‌عنوان مشاور و معتمد همکاری خود را با شماری از موسسات خیریه و آموزشی آغاز کرد.

به پاس فعالیت‌های بشردوستانه وی مراکز بسیاری به یاد وی نام‌گذاری شده است که از آن میان باید به انستیتو آنت استراوس برای زندگی مدنی در دانشگاه تگزاس و میدان هنر آنت استراوس- ناحیه‌ای مختص هنرهای اجرایی در هوای آزاد واقع در جنوب دالاس- اشاره کرد. آنت استراوس در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۸ در پی ابتلا به سرطان درگذشت.