رُز لاک، بازرگان انگلیسی

رز لاک در ۱۵۴۳ با آنتونی هیکمن یک بازرگان و سرمایه‌دار که با برادر ارشد رز، توماس لاک شراکت داشت، ازدواج کرد. هیکمن و توماس لاک چندین کشتی داشتند که از آن میان باید از کشتی «ماری رز» یاد کرد که نام همسران آن دو بود. رز و همسرش دوستی نزدیکی با کشیشان برجسته پروتستان از جمله اسقف جان هوپر، تذکره‌نویس جان فوکس و رهبر پروتستان‌های اسکاتلند جان ناکس داشتند که فرد اخیر از رز و همسرش در چند نامه خود یاد کرده است.

با به قدرت رسیدن ماری یکم کاتولیک در ۱۵۳۳ در انگلستان، آنتونی هیکمن و توماس لاک به اتهام حمایت از زندانیان پروتستان و داشتن آن‌چه باورهای دینی منحرف محسوب می‌شد، در زندان فلیت محبوس شدند. هر‌چند بعدتر تحت‌نظارت مارکیز (مرزبان) وینچستر، ویلیام پالت در حصر خانگی قرار گرفتند و در نهایت آزاد شدند.

شوهر رز راهی آنتورپ بلژیک شد و همسرش نیز به وی پیوست و در همان‌جا دومین کودکش را مخفیانه به‌عنوان یک پروتستان غسل تعمید داد. پس از مرگ ملکه ماری در نوامبر ۱۵۵۸ رز به انگلستان بازگشت اما از آنجا که شرح حالی که از وی به‌جای مانده است، در همین‌جا پایان می‌یابد، معلومات ما در مورد بخش دوم زندگی وی بسیار اندک است. بر اساس یک سنگ گور به‌جای مانده از ۱۶۳۷، رز لاک در ۲۱ نوامبر ۱۶۱۳ در‌گذشت. بنا بر نوشته منتقدان «زندگانی وی نمونه‌ای بارز از حیات یک باورمند پروتستان است هرچند او در تجارت پارچه نیز فعالیت داشت اما باورهای دینی سبک زندگی وی را دگرگون کرد.»