دونالد ویلز داگلاس  موسس کمپانی هواپیماسازی داگلاس

او موسس کمپانی هواپیماسازی داگلاس در ۱۹۲۱ بود که بعدتر با هواپیماسازی مک دونالد ادغام شد و تبدیل به شرکت مک‌دونالد داگلاس شد. با رهبری او، این کمپانی یکی از پیشگامان صنعت هواپیماهای تجاری شد و برای دهه‌ها در رقابت با کمپانی بوئینگ بود. داگلاس توانست به خصوص با هواپیمای مسافربری بسیار موفق خود با نام داگلاس دی سی-۳ و نسخه ترابری نظامی آن طی جنگ جهانی دوم با نام «سی-۴۷» دست بالا را داشته باشد؛ تا جایی که در اوایل جنگ، هواپیماهای او ۸۰ درصد از هواپیماهای تجاری را به خود اختصاص داده بودند. اما در نهایت در «عصر جت» او نتوانست به رقابت ادامه دهد و بوئینگ جایگاهش را به‌دست آورد. او در ۱۹۵۷ بازنشسته شد.

داگلاس در ۶ آوریل ۱۸۹۲ در بروکلین نیویورک به دنیا آمد، او فرزند دوم یک کارمند در نشنال بانک بود. پس از دوران دبیرستان، در ۱۹۰۹ وارد آکادمی نیروی دریایی در آناپولیس مریلند شد. داگلاس بعدتر مدل‌هایی از هواپیماها را با نوارهای لاستیکی و با استفاده از سایر موتورها، در خوابگاهش در آناپولیس ساخت و توانست آنها را روی زمین آزمایش کند. در ۱۹۱۲ او از آکادمی کناره‌گیری کرد تا تمام هم و غم خود را صرف مهندسی هوانوردی کند.

پس از آنکه وی نتوانست کاری بیابد در ام‌ای تی نام نویسی کرد، لیسانس خود را در مهندسی هوانوردی در ۱۹۱۴ دریافت کرد سپس سه سال به‌عنوان دستیار استاد جروم هانسیکر در آنجا فعالیت کرد.

در ۱۹۱۵ داگلاس به شرکت هواپیماسازی کنتیکت پیوست و در طراحی نخستین هواپیمای هدایت پذیر نیروی دریایی با نام دی‌ان ۱ مشارکت کرد. یک‌سال بعد به‌عنوان مهندس ارشد در ۲۳ سالگی وارد کمپانی گلن مارتین شد و هواپیمای دریانشین «مارتین اس» را طراحی کرد. اندک زمانی پس از ادغام گلن مارتین با کمپانی رایت، داگلاس از این شرکت کناره‌گیری کرد و مهندس ارشد هوانوردی غیرنظامی در رسته مخابرات ارتش آمریکا شد. پس از آن دوباره به کمپانی گلن ال مارتین در کلیولند اوهایو پیوست و بمب افکن «مارتین ام بی ۱» را طراحی کرد.

در مارس ۱۹۲۰ از این شغل نیز کناره‌گیری کرد و به کالیفرنیا بازگشت جایی که در ۱۹۱۶ با مارگریت اوگ ازواج کرده بود. در کالیفرنیا نخستین شرکت هواپیماسازی خود با نام «کمپانی دیویس-داگلاس» را با سرمایه ۴۰ هزار دلاری شریکش، دیوید دیویس تاسیس کرد. آن دو با کمک یکدیگر درصدد ساخت هواپیمای «داگلاس کلودستر» برآمدند؛ هواپیمایی که بتواند بدون توقف عرض بین دو ساحل غرب و شرق آمریکا را بپیماید. در پی تلاشی ناموفق، دیویس کمپانی را ترک کرد و داگلاس «شرکت هواپیماسازی داگلاس» را تاسیس کرد.

  جنگ جهانی دوم

داگلاس نه تنها مهندسی بسیار توانمند و کارآفرینی جسور بود که با وقوع جنگ جهانی دوم، آینده نگری وی نیز به اثبات رسید. یک سال و نیم پیش از وقوع حادثه پرل هاربر و حمله ژاپن، او نوشته بود که «این دوران سختی برای صنایع هوایی آمریکاست.» او بیان کرد که صنایع هوایی باید نیازهای آتی خود را برآورده کند. او روش‌هایی ارائه کرد که از طریق آنها صنعت هوایی آمریکا طی ۵ سال از جایگاه چهل و یکم به نخستین جایگاه در صنایع آمریکا دست یافت و کمپانی او با ۶۸ کارمند در ۱۹۲۲ در جنگ جهانی دوم بدل به چهارمین کسب و کار بزرگ در کل آمریکا شد. دونالد داگلاس ویلز سینیور در یکم فوریه ۱۹۸۱ در پالم اسپرینگز کالیفرنیا درگذشت.