نیم قرن با اقتصاد ایران

 ۳۰بهمن ۱۳۵۰

   تهران مثل سرطان گسترش یافته است

شهردار پایتخت ضمن تشریح چگونگی گسترش شهر تهران اظهار کرد با وقوع جنگ جهانی دوم بی‌بندوباری خاصی در وضع شهر آغاز شد و مردم به تهران هجوم آوردند، زمین‌ها طالب پیدا کرد، زمین‌خوار پیدا شد و صاحبان اراضی زمین‌ها را بدون نظم ساختند و به همین جهت امروز تهران مانند یک میکروب سرطان گسترش پیدا کرده است. در وسط شهر تراکم بسیار زیاد است حتی بیشتر از بروکسل پایتخت بلژیک که یکی از پرتراکم‌ترین شهرهای دنیا است. نیک‌پی افزود: عده‌ای زمین‌ها را فروختند و روزهای اول گفتند ما خودمان شهرسازی و برق و آب و تلفن را تامین می‌کنیم؛ اما همین که خانه‌ها فروخته شد، تامین بقیه سرویس‌های شهر به گردن شهرداری افتاد. شهردار تهران گفت: ما در تهران امروز ۱۲ هزار خیابان و کوچه داریم که ۵ هزار کوچه قابل‌استفاده اتومبیل نیست یا یک‌طرفه است. ۲۰ میلیون مترمربع آسفالت داریم. پنج میلیون متر زمین خاکی داریم و محدوده شهر ما ۲۱۰ کیلومتر است ولی تهران با ۲هزار کیلومتر مربع وسعت یکی از شهرهای بزرگ دنیا است که باید سرویس‌های شهری به همه جای آن برود. شهردار پس از اشاره به ایجاد شاهراه‌ها در پایتخت گفت: این سیاست در دو سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد و این شاهراه‌ها غرب و شرق تهران را به هم مرتبط خواهد ساخت.

   مذاکرات ایران برای خرید «کنکورد» آغاز شد

مذاکرات ایران و کمپانی هواپیماسازی انگلستان «بریتیش ایرکرافت کورپوریشن» با هدف خرید دو یا سه فروند هواپیمای «کنکورد سوپرسونیک» امروز با ورود یک هیات پنج نفری از کمپانی انگلیسی به تهران آغاز شد و همزمان با ورود این هیات در محافل آگاه و نزدیک به فعالیت‌های هواپیمایی ملی ایران فاش شد که «هما» شبکه پروازهای بین‌المللی خود را به اقیانوس اطلس، خاور دور، استرالیا و آفریقا طی پنج سال آینده گسترش خواهد داد. یک مقام هواپیمایی تایید کرد میان مذاکرات مربوط به خرید هواپیماهای جدید و گسترش شبکه‌های پرواز «هما» رابطه مستقیم وجود دارد. او در توضیح بیشتر در این مورد گفت: شبکه پروازهای «هما» تا سه سال آینده ایالات‌متحده و تا پنج سال دیگر مراکز خاور‌دور و استرالیا از جمله جمهوری خلق چین را در بر خواهد گرفت. هیات انگلیسی طی اقامت سه روزه در تهران کمیته‌ای از کارشناسان ایرانی صنعت هواپیمایی مرکب از نمایندگان نیروی هوایی شاهنشاهی، هواپیمایی کشوری و «هما» را با حقایق مربوط به کنکورد آشنا می‌کند.  تاکنون ۱۶ شرکت هواپیمایی بین‌المللی جمعا ۷۴ فروند از هواپیماهای مذکور را به کمپانی‌های سازنده انگلیسی و فرانسوی با حق انصراف از خرید نهایی سفارش داده‌اند و سفارش «هما» نیز توام با حق انصراف نهایی از خرید خواهد بود، ممکن است ایران از کمپانی‌ سازنده انگلیسی بخواهد سفارش را زودتر از موعد مقرر تحویل دهد. نخستین نمونه‌های کنکورد برای استفاده در خطوط هواپیمایی مسافربری در تابستان ۱۳۵۳ به بازار خواهد آمد.

   گوشت ران گوسفند هر کیلو  ۵/ ۱۶ تومان

طبق ضوابطی که برای درجات گوشت در نظر گرفته شده است، گوشت ممتاز عبارت از گوشت بره و شیشک است. درجه یک شامل گوشت گوسفند پرواری و گوشت سرد است (گوشت سرد به گوشتی اطلاق می‌شود که در افغانستان و ترکیه طبق سنن مذهبی ذبح می‌شود و به وسیله اتومبیل‌های سردخانه‌دار ظرف ۴۸ ساعت به تهران حمل و آماده توزیع می‌شود) گوشت درجه دو عبارت از گوشت گوسفند پیر و بز و گوشت یخ‌زده است که از کشورهای دوردست خریداری و به بازار عرضه می‌شود.

گوشت ممتاز: خرید در «دپو» کیلویی ۱۱۵ ریال و فروش مخلوط آن برای قصابی‌ها و مغازه‌داران کیلویی ۱۲۶ ریال است. در مغازه‌ها با توجه به قسمت‌های مختلف گوشت شیشک و بره گوشت ران کیلویی ۱۶۵ ریال، سردست ماهیچه کیلویی ۱۵۵ ریال، راسته و گردن کیلویی ۱۴۵ ریال و قلوه‌گاه کیلویی ۶۵ ریال.

گوشت درجه یک: خرید در «دپو» کیلویی ۹۵ ریال و فروش مخلوط به قصابی‌ها و مغازه‌داران ۱۰۶ ریال است. قیمت قسمت‌های مختلف گوشت درجه یک در مغازه‌ها که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، عبارت است از: گوشت درجه یک ران کیلویی ۱۳۰ ریال، سردست ماهیچه کیلویی ۱۲۰ ریال، راسته و گردن ۱۱۰ ریال و قلوه‌گاه ۶۵ ریال.

۳۰ بهمن ۱۳۸۰

   ۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه می‌شود

وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد: برای احیا و فعال کردن بافت قدیم مراکز شهری، ازسوی این وزارتخانه (سازمان عمران و بهسازی شهری) ۱۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت از پنجم اسفند عرضه می‌شود. دکتر علی عبدالعلی‌زاده افزود: منابع حاصل از فروش اوراق مذکور در طرح‌های پیش‌بینی‌شده در زمینه یادشده در شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و یزد صرف می‌شود. دولت سال گذشته با فروش اوراق مشارکت ۳ هزار ریال نقدینگی جمع‌آوری کرد و این امر به اعتقاد کارشناسان موجب ثبات نسبی قیمت‌ها شد.

۳۰ بهمن ۱۳۹۰

   افزایش قیمت بدون هماهنگی غیرمجاز است

در شرایطی که دولت و بانک مرکزی از تخصیص ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی به واردات کالاهای اساسی خبر می‌دهند و از همین رو، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز هر گونه افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار به بهانه ثبت‌سفارش واردات کالا با نرخ آزاد ارز را رد می‌کند و افزایش قیمت‌ها بدون هماهنگی با این سازمان را غیرمجاز می‌داند، از بازار خبر می‌رسد که در برخی کالاهای اساسی وارداتی ازجمله لوازم خانگی شاهد افزایش حداقل ۱۰ درصدی قیمت‌ها هستیم.

منبع: روزنامه اطلاعات و سایت اقتصاد نیوز