نیم قرن با اقتصاد ایران

سوم اسفند ۱۳۵۰

 قیمت طلا کیلویی ۱۰۰ تومان افزایش یافت

قیمت مسکوکات طلا امروز در بازار گران شد و هر پهلوی ۲۰ ریال دیگر ترقی کرد. امروز قیمت پهلوی به ۹۸۰ ریال، نیم‌پهلوی ۵۰۰ ریال و ربع‌پهلوی به ۲۶۰ ریال رسید. قیمت طلای شمش نیز در بازار آزاد هر مثقال به ۵۹۰ ریال رسید. قیمت ارزهای عمده هم در بازار امروز افزایش داشت و هر لیره انگلیس از ۵۲۰۱ ریال به ۲۰۳ ریال رسید. قیمت فروش مارک آلمان‌غربی ۳۰۲۴ریال، فرانک فرانسه ۲۰۱۵ریال، فرانک سوئیس ۱۰۲۰ ریال و دلار آمریکا ۳۰۷۷ ریال بود. نوسان قیمت فروش ارزها در بازار آزاد با نزدیک بودن ایام نوروز و فصل مسافرت توجیه شد.

 درآمد نفت ۱۷۸ میلیارد ریال خواهد بود

درآمدهای دولت که در سال‌های ۵۰-۱۳۴۷ سالانه به‌طور متوسط حدود ۲۴ درصد رشد داشته است،  به موجب برآوردهای انجام‌شده در سال‌آینده با حدود ۱۸ درصد رشد به ۳۳۰۸ میلیارد ریال بالغ خواهد شد. در این دوره بیش از ۹۰ درصد درآمدهای این بخش مربوط به نفت است. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۳۵۱ درآمد نفت با رشدی حدود ۲۴ درصدی به ۲۱۷۸ میلیارد ریال برسد. سایر درآمدهایی که به‌طور عمده از سود سهام شرکت‌ها و دریافتی از موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل می‌شود به۸۹ میلیارد ریال بالغ شود. در زمینه وضع ارزی کشور قرارداد نفتی جدید که در سال ۴۹ در تهران امضا شد، دریافت‌های ارزی را افزایش داد، به‌طوری‌که امکان پرداخت‌های سنگین ارزی کشور خاصه پرداخت برای واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای فراهم شد.

سوم اسفند ۱۳۶۰

 توزیع گوشت در محلات جنوب شهر

مهدی مهروانی‌بهبهانی، مدیرعامل سازمان گوشت گفت: با همفکری ستاد بسیج اقتصادی سهمیه گوشت فروشگاه ملاصدرا را که به عده‌ای مرفه عرضه می‌شد، قطع کردیم. الان با اضافه‌کردن به این سهمیه روزی ۱۰ تن گوشت بسته‌بندی‌شده در محلات فقیرنشین تهران که قصابی وجود ندارد توزیع می‌کنیم که این توزیع ۷۵۰هزار نفر از مردم محلات فقیرنشین را زیر پوشش قرار داده است. مدیرعامل سازمان گوشت در امور افزایش سهمیه گوشت حومه تهران گفت: در دو هفته گذشته سهمیه گوشت حومه تهران نظیر کرج، ورامین و ری افزایش پیدا کرده است.

سوم اسفند ۱۳۷۰

 ۱۱ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در حال احداث است

۱۱ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۴ هزار کیلومتر راه روستایی و منطقه‌ای توسط وزارت راه و ترابری در حال احداث است. مهندس محمد سعیدی‌کیا افزود: همچنین برنامه انجام روکش آسفالت ۷ هزار کیلومتر از راه‌های کشور توسط این وزارتخانه در حال اقدام است.  وی همچنین ضمن تشریح برنامه‌های آینده وزارت راه در زمینه توسعه و بازسازی شبکه سراسری راه‌آهن گفت: هم‌اکنون احداث ۱۷۰۰ کیلومتر خط‌آهن جدید در حال انجام است. وی تصریح کرد: تمام عملیات ساخت خطوط مذکور به جز دو قطعه از پروژه راه‌آهن بافق – بندرعباس، توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود. وی با اشاره به احداث فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی اظهار کرد: علاوه‌بر این فرودگاه ۱۰ فرودگاه دیگر در سراسر کشور در حال احداث است.

سوم اسفند ۱۳۹۰

 حمایت از تولیدکنندگان با دلار ۱۲۲۶ تومانی

وزیر امور اقتصادی و دارایی، سیاست‌های دولت در حمایت از تولید را یادآور شد و گفت: دولت با دلار ۱۲۲۶ تومانی از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کند. شمس‌الدین حسینی با اعلام این مطلب افزود: سیاستی اتخاذ خواهیم کرد که نوسانات نرخ ارز تاثیری در چرخه تولید و صادرات نداشته باشد تا تولیدکنندگان بتوانند با آرامش به تولید و صادرات بپردازند. وی همچنین به قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: این قانون در مدت پنج سال باید به‌طور کامل اجرا شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به تصویب پیش‌نویس لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی دولت گفت: این لایحه برای ارائه به مجلس آماده است و ابتدای سال آینده به پارلمان ارسال خواهد شد.

 نفت به ۱۰۵ دلار نزدیک شد

پس از آنکه رهبران اروپا برای جلوگیری از تعویق بازپرداخت بدهی‌های یونان با اعطای وام ۱۳۰‌میلیارد یورویی (۱۷۰‌میلیارد دلاری) به این کشور موافقت کردند، دیروز قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۵ دلار نزدیک شد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت‌خام به ۸۵۱۰۴دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه قیمت نفت به بالاترین سطح از ماه مه تاکنون یعنی رقم ۴۴۱۰۵ دلار رسید. دیروز در لندن نفت خام برنت ۱۵ سنت رشد کرد و بشکه‌ای ۲۰۱۲۰ دلار معامله شد.

 شرط پرداخت سود سپرده‌های بالای ۲۰درصد

معاون نظارتی بانک مرکزی با اخطار به موسساتی که اقدام به تبلیغ پرداخت سودهای سپرده بالای ۲۰ درصد می‌کنند، گفت: شرط پرداخت سودهای بالاتر از این میزان ارائه گزارش توجیهی به بانک مرکزی و تصویب آن از سوی این نهاد است. ابراهیم درویشی افزود: بانک‌ها و موسسات پولی حق پرداخت نرخ سود بالاتر از سقف تعیین‌شده برای تسهیلات را ندارند. وی با اشاره به آنکه حداکثر نرخ سود علی‌الحساب مورد انتظار برای عقود مشارکتی ۲۱ درصد است، گفت: پرداخت سودهای بالاتر از این رقم به منزله عدول از بسته پولی ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی است.