ششم اسفند ۱۳۷۰

 استخراج گرانیت و صدور نفت‌کوره برای تامین ارز مترو تهران

اصغر ابراهیمی‌اصل، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت مترو درباره تامین ارز مورد‌نیاز مترو گفت: ارز مورد‌نیاز مترو از طریق استخراج سنگ‌های گرانیت، چینی، مرمر و مرمریت از معادن کلاردشت و دشت‌مغان، صدور نفت‌کوره، قطران و معدن آهن تامین می‌شود، ضمن اینکه براساس پیش‌بینی شرکت مترو و با تایید کارشناسان وزارتخانه‌های اقتصاد و کشور، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی امکان تولید بیش از یک‌میلیارد دلار از منابع فوق در هفت سال آینده وجود دارد. در حال‌حاضر از طریق صادرات منابع فوق و تامین ارز، ماشین‌آلات، مصالح و کامپیوتر مربوط به مترو را تهیه می‌کنیم. با هماهنگی‌هایی که با بانک مرکزی به‌عمل آمده، قرار است ارز مورد‌نیاز مترو را در دوره تجهیز، بانک‌های طرف قرارداد ظرف چهار سال تامین کنند و شرکت مترو از منابع مربوط به خود در مدت هفت‌سال بازپرداخت کند. ابراهیمی درباره موانع و مشکلات مترو گفت: موانع و مشکلات احداث مترو، عمدتا کمبود نقدینگی است، چون توان اجرایی شرکت مترو ماهانه رقمی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان و به‌عبارت دیگر روزانه حدود‌۲۰ تا ۲۵‌میلیون تومان است، نقدینگی که از طریق بانک‌های تجارت و ملت تامین شد، کفاف نیاز این شرکت را نمی‌کرد‌اما با تدابیری که به‌تازگی اندیشیده شده است و با همکاری خوب و موثر بانک مرکزی و مدیران‌عامل بانک‌های تجارت و ملت، گشایشی حاصل شده و امیدواریم مشکلات ما در این زمینه تاحدود زیادی برطرف شود.

ششم اسفند ۱۳۹۰

 «پرند» جایگزین تهران می‌شود

پایتخت‌نشینان در مواجهه با فشار قیمت مسکن که طی یکی دو فصل اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده است هم‌اکنون گزینه «انتقال به بزرگ‌ترین منطقه مسکونی مجاور تهران» را برگزیده‌اند. متقاضیان مسکن برای صاحب‌‌خانه شدن، شهر جدید پرند را مناسب و سازگار با قدرت خرید تشخیص داده‌اند به طوری‌که از ابتدای پاییز تاکنون تحت‌تاثیر هجوم ساکنان تهران به پرند، روزانه حداقل‌۷۰۰ قرارداد پیش‌فروش مسکن مهر برای تحویل در سال ۹۱ بین وزارت راه و شهرسازی و خانوارهای تهرانی منعقد‌شده که پیش‌بینی می‌شود با نزدیک‌شدن به پایان سال پیش‌خرید واحدهای مسکونی مهر به مرز روزانه ۱۰۰۰ قرارداد نزدیک شود. واحدهای مسکونی مهر بدون آنکه حباب قیمت و سلیقه سازنده در تعیین قیمت فروش آن موثر باشد، ‌براساس «قیمت تمام‌شده» به متقاضیان فروخته می‌شود. حداکثر قیمت واگذاری مسکن مهر در شهر جدید پرند ۴۰ میلیون تومان اعلام شده که از این رقم ۲۵‌میلیون تومان تسهیلات بانکی است. به این ترتیب خانوارهای بدون‌مسکن ساکن در تهران با حداکثر ۱۵‌میلیون تومان آورده نقدی می‌توانند یک واحد مسکونی مهر در پرند پیش‌خرید کنند.

پنجم اسفند ۱۳۵۰

 ۱۰۰۰ آپارتمان در شهرآرا برای کارمندان ساخته می‌شود

هزار واحد مسکونی مجهز برای کارمندان دولت در شهرآرا ساخته خواهد شد. این واحدها از نوع پنج اتاقه و شش اتاقه با کولر و شوفاژ است.

آپارتمان‌های مزبور دو نوع است؛ یک نوع آن ۱۲۰مترمربع زیربنا دارد که قیمت آن حدود ۸۸ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

نوع دیگر ۱۶۰مترمربع است که قیمت آن حدود ۱۱۲هزار تومان برآورد شده است. ساختمان‌ها از نوع «پیش‌ساخته» است که قطعات آن در کارخانه ساخته و در محل نصب می‌شود. پایه این ساختمان‌ها بتن مسلح است و بدنه پیش‌ساخته از بتن و میله آهن است.

پنجم اسفند ۱۳۷۰

 کوپن جدید صابون اعلام شد

امور اجرایی ستاد بسیج اقتصادی وزارت بازرگانی اعلام کرد: کوپن شماره ۲۸ شهری، ۲۲۸ روستایی و ۳۲۸ عشایری از سری کوپن‌های مرحله نهم برای دریافت سهمیه صابون به میزان هر نفر ۹۰گرم اختصاص یافته است.  همچنین کوپن شماره ۲۲۷ روستایی و ۳۲۷ عشایری از سری کوپن‌های مرحله نهم نیز برای دریافت سهمیه روغن‌نباتی به میزان هر نفر ۴۵۰گرم اختصاص یافته است.

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین آسیاب ایران

بزرگ‌ترین آسیاب ایران به نام کارخانه آرد آزادگان با حضور وهاجی وزیر بازرگانی و طیرانی رئیس سازمان غله کشور افتتاح شد.

عملیات اجرایی احداث این آسیاب که ظرفیت آن ۵۵۰ تن در روز است، از سال ۶۴ شروع شده است. ۹۰درصد از تجهیزات این آسیاب توسط یک شرکت ایتالیایی و ۱۰درصد بقیه توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده است. مجموع هزینه‌های انجام‌شده برای احداث این آسیاب بالغ بر ۲میلیارد و ۴۸۷میلیون ریال بوده است. از این میزان ۵میلیون و ۷۰۰ هزار دلار معادل ۴۳۳ میلیون و ۶۰۹ هزار ریال مربوط به هزینه‌های ارزی آن شامل خرید ماشین‌آلات از ایتالیا، بازرسی و آموزش ۹ نفر تکنیسین بوده است.

پنجم اسفند ۱۳۸۰

 ضعف سیاست‌های نظارتی عامل اصلی وارداتی بی‌‌رویه فولاد

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه گفت: مهم‌ترین علت واردات بی‌رویه فولاد به کشور ضعف سیاست‌های نظارتی است.

محمود اسلامیان در حاشیه «سمپوزیوم فولاد ۸۰» تاکید کرد: تا زمانی که سیاست‌های کنترلی کشور دچار چنین وضعیتی باشند، وضع فولاد داخلی نابسامان است.

وی نیاز سالانه کشور به فولاد را ۶میلیون تن اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون ۵/ ۶میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود. اسلامیان اظهار کرد: نیاز وارداتی کشور به فولاد سالانه ۵/ ۱میلیون تن است؛ درحالی‌که شاهد واردات بیش از اندازه نیاز کشور به آن هستیم.

وی واردات فولاد در دو سال گذشته را ۵/ ۸ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان واردات صنعت فولاد کشور را دچار بحران جدی کرده است. اسلامیان اظهار امیدواری کرد: با تعرفه‌هایی که برای واردات فولاد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در سال آینده مشکل واردات بی‌رویه برطرف شود.

منبع: روزنامه اطلاعات و سایت اقتصادنیوز