۲۰ اسفند ۱۳۶۰

  افزایش حجم مبادلات ایران با جهان سوم

دومین گروه از کارداران جدید جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که عازم محل ماموریت خود هستند، عصر دیروز با مهندس موسوی نخست‌وزیر ملاقات کردند.در این دیدار که دکتر ولایتی، وزیر امور خارجه و حجت‌الاسلام اژه‌ای مسوول گزینش و آموزش وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند، نخست‌‌وزیر طی سخنانی اظهار کرد: شما به‌عنوان پیامبران انقلاب اسلامی جهت معرفی ارزش‌های انقلاب اسلامی هستید و اگر در آنجا از ارزش‌های خون‌هایی که در طول انقلاب بر زمین ریخته شده غافل باشید، نمی‌توانید چنین پیامبرانی باشید. در نظام سابق روزی ۶ میلیون بشکه نفت فروخته می‌شد و ارز زیادی در اختیار نظام قرار می‌گرفت و با چند تلفن هر چیزی را که لازم بود به کشور ما سرازیر می‌کردند. همه کالاها در اختیار ما بود. درنتیجه مساله ارتباط بازرگانی با خارج یک شکل بسیار ساده‌ای داشت. یعنی فروشنده معلوم بود: آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی. کالاها هم مشخص بود. مکانیزمی هم پیش‌بینی شده بود که نفت فروخته شده و ارز حاصل از آن به جیب بانک‌های آمریکایی و فروشنده کالاها برگردد. ما فکر می‌کنیم یک سفیر و یک کاردار از نظر کسب اطلاعات اقتصادی نقش بسیار بزرگی را می‌تواند ایفا کند. برای ما اطلاعات اقتصادی همان‌قدر اهمیت دارد که مسائل سیاسی دارای ارزش خواهد بود.نخست‌وزیر در قسمت دیگری از سخنانش اظهار کرد: در طول این جنگ روابط اقتصادی ما با جهان خارج دچار دگرگونی شده، زمانی که نتیجه‌گیری می‌کنیم حجم مبادلات ما با غرب کم شده، بلافاصله ذهن انسان چنین می‌اندیشد که حجم مبادلات حتما با بلوک شرق افزایش پیدا کرده است. اما آن چیزی که باعث خوشحالی است، این است که حجم مبادلات ما با جهان سوم به‌طور وسیعی افزایش یافته است. مخصوصا برادرانی که به جهان سوم می‌روند برای ما مهم است که یک کشور به چه چیزی نیاز دارد؟ یا ما چه چیزی می‌توانیم از آن کشور کسب کنیم؟ این ارتباطات تجاری و اقتصادی بلافاصله آثار سیاسی خود را بروز می‌دهد و راه را برای ارتباط سیاسی سالم هموار می‌کند. برای همین ضرورت دارد برادران در این زمینه حساسیت فوق‌العاده داشته باشند.

۲۰ اسفند ۱۳۷۰

  استقبال از غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی توریسم برلن

استقبال از غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی توریسم که چهار روز از برپایی آن می‌گذرد، همچنان ادامه دارد.

فلاحی، سرپرست غرفه ایران و مدیرکل مرکز تحقیقات ایرانگردی و جهانگردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایندگان آژانس‌ها و تورهای مسافرتی از بسیاری کشورها ضمن تماس و مذاکره با مسوولان غرفه ایران آمادگی تشدید فعالیت‌های توریستی خود را در جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.وی اظهار کرد: مسوولان چند شرکت توریستی آلمان حتی متذکر شدند که ظرفیت ۷۰۰ نفره سال‌جاری آنها برای اعزام توریست به ایران کاملا پر شده است و خواهان افزایش آن هستند چون تقاضا برای مسافرت به ایران در آلمان بسیار زیاد است.بعضی دیگر از بازدیدکنندگان از غرفه ایران برای ساخت هتل در جمهوری اسلامی یا مدرنیزه کردن هتل‌های موجود برای برابری آنها با کیفیت هتل‌ها در سطح بین‌الملی اعلام آمادگی کردند.

۲۰ اسفند ۱۳۹۰

  احتمال تعیین نرخ متفاوت ارز برای صادرات

حمید صافدل، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ما به‌دنبال این هستیم که با پلکانی بالاتر بتوانیم ارز صادراتی را متفاوت از ارز وارداتی تعیین کنیم.در همین راستا ما هم پیشنهادهایی در دست داریم که براساس آن ارز حاصل از صادرات برای اقتصاد ملی به کار گرفته شود و به‌نوعی از طریق صادرات از واردات گره‌گشایی کنیم و سیاست‌هایی را در پیش بگیریم که نیاز واردات از محل‌ حاصل از صادرات تامین شود.وی افزود: جزئیات این راهکارها می‌تواند این باشد که بخشی از نیاز کشور را در گروه کالاهای خاص، ارز موردنیازشان را از محل صادرات تامین کنیم. در سال‌های گذشته همین طرح به‌صورت محدود اجرا می‌شده اما ما الان در حال انجام کار مطالعاتی در این مورد هستیم و به‌زودی نتایج مطالعات ما مشخص و برای بررسی دقیق‌تر به هیات دولت ارائه می‌شود.

  قیمت زمین در نقطه مرغوب پایتخت

در بازار مسکن بیشتر از آنکه خودنمایی قیمت واحدهای مسکونی، عرصه را بر بازار تنگ کند، قیمت‌های نجومی زمین، فضا را برای ساخت‌و‌ساز نامساعد کرده است.شاید همین قیمت زمین در نقاط مختلف تهران است که باعث شده انبوه‌سازان بافت فرسوده را به سایر محله‌های شهر ترجیح دهند و به جای اینکه حجم ساخت‌و‌ساز در همه سطح تهران همگن شود، فقط در بافت فرسوده متمرکز شوند.به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در حال حاضر در شهرک غرب قیمت پیشنهادی فروش زمین – قطعات ۵۰۰ مترمربعی – به متری ۵ میلیون تومان رسیده است.

Untitled-1