۲۵ اسفند ۱۳۵۰

دولت مسوول افزایش قیمت‌ها

دکتر منتظر ظهور در میزگرد «علل افزایش قیمت‌ها» گفت: افزایش قیمت‌ها در ایران متاسفانه به صورتی است که افزایش درآمدها را جذب می‌کند. درست است در کشورهایی که ما با آنها مبادلات تجاری داریم قیمت‌ها افزایش یافته است ولی معاملات ما با بازار مشترک است. ۲۱ درصد واردات ما از آمریکا و ۳۵ درصد از بازار مشترک است. پس گرانی در کشور وابستگی‌اش به گرانی دلار چندان درست نبوده است. باید ببینیم واردات ما چند درصد از درآمد ملی را تشکیل می‌دهد.

در مورد عوامل داخلی علل تورم را می‌شود تقسیم‌بندی کرد. جست‌وجوی علل را باید از سال ۴۳ دنبال کرد. مهم‌ترین مساله افزایش تقاضا است و دولت به وسیله ۵۴۸ میلیارد ریال بودجه خود بزرگ‌ترین تقاضاکننده است، که سهم دولت طبق محاسبات بنده ۷۰ درصد از درآمد ملی را تشکیل می‌دهد یعنی بودجه دولت در حد کشور سوسیالیستی لهستان است. بنابراین دولت واقعا مسوول افزایش قیمت‌هاست. دولت سالی ۵/ ۱۰ درصد اسکناس در گردش را افزایش می‌دهد و این موجب گرانی است.

امتیاز نفت فلات قاره انگلیس به شرکت ملی نفت داده شد

گزارش خبرنگار اطلاعات حاکی است، شرکت ملی نفت مذاکرات خود را پیرامون کسب امتیاز اکتشاف و استخراج نفت در دریای شمال (فلات قاره انگلیس) پایان داد و با مشارکت کمپانی نفتی «بی‌ لی» انگلیس در این منطقه فعالیت وسیع نفتی خواهد داشت و این برای اولین بار است که ایران در رشته اکتشاف و استخراج نفت در خارج از کشور فعالیت می‌کند. گزارش نهایی آن توسط آقای دکتر اقبال به عرض ملوکانه رسید و عصر امروز قرار است نقشه و توضیحات لازم پیرامون این قرارداد در اختیار خبرنگاران قرار گیرد.  قرار مزبور بعد از عید به امضای نهایی خواهد رسید. در زمینه سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت تسهیلاتی فراهم شد که امتیازات خاصی به این شرکت می‌دهد و شرکت به آسانی می‌تواند مبلغ سرمایه‌گذاری را چه از منابع سرمایه‌گذاری چه از منابع داخلی و چه از منابع خارجی تامین سازد.

۲۵ اسفند ۱۳۶۰

تشریح نحوه توزیع آهن در سال ۶۱

حبیب‌الله عسگراولادی، وزیر بازرگانی درباره نحوه توزیع آهن گفت: از کمیته صنفی خواسته شد شکل اتحادیه را درست کنند و ترتیب یک اتحادیه را بدهند و اتحادیه شکل گرفت، انتخاباتش انجام شد و هیات رئیسه‌اش در حال شکل گرفتن است و هر دو تعاونی به یک تعاونی سوم تبدیل می‌شوند که در واقع صنف آهن‌فروش یک تعاونی خواهد داشت. شاید ان‌شاء‌الله از اوایل فروردین ماه به طرف یک تعاونی برویم و در این باره مشکلی نخواهیم داشت. گرچه خواهی نخواهی با هر تغییری یک عده ناراضی خواهند بود.

۲۵ اسفند ۱۳۷۰

    مصوبه شورای اقتصاد برای توزیع سیب‌زمینی و پیاز

مصوبات جدید شورای اقتصاد درمورد نحوه واردات گوشت با ارز آزاد و توزیع سیب‌زمینی و پیاز توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام شد، در جلسه مورخ ۱۹/ ۱۲/ ۷۰ مقرر شد که به تمام واحدهای تولیدی، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرآورده‌های گوشتی و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه داده شود با استفاده از ارز آزاد و پرداخت هزینه‌های ریالی متعلقه با رعایت ۱- موازین شرعی (ذبح شرعی) و ۲- اصول بهداشتی نسبت به خرید و واردات گوشت از خارج اقدام کنند. بنا بر این گزارش همچنین در جلسه اخیر شورای اقتصاد براساس اعلام آمادگی سازمان مرکزی تعاون روستایی مبنی بر امکان توزیع سیب‌زمینی و پیاز در سطح خرده‌فروشی با قیمت‌های مناسب مقرر شد که شهرداری‌های کشور با واگذاری مراکز فروش به سازمان مرکزی تعاون روستایی، تسهیلات لازم را در توزیع وسیع سیب‌زمینی و پیاز فراهم  آورند و درصورت نیاز، شهرداری تهران با هماهنگی اداره راهنمایی و رانندگی امکان عرضه سیب‌زمینی و پیاز توسط کامیون‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی در گذرگاه‌ها را به وجود آورد.

۲۵ اسفند ۱۳۸۰

صادرات تمام کالاها سال آینده از پیمان‌سپاری ارزی معاف می‌شود

صادرات تمام کالاها از ابتدای سال آینده از سپردن پیمان‌ارزی به سیستم بانکی معاف خواهد شد. محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی گفت: لغو پیمان‌ ارزی برای صادرات کالاهای غیرنفتی به‌عنوان دستور جلسه پس‌فردای شورای عالی صادرات غیرنفتی که به ریاست آقای خاتمی رئیس‌جمهوری تشکیل خواهد شد، بررسی می‌شود.

وزیر بازرگانی افزود: با تمهیدات به عمل‌آمده از سال آینده حدود ۹۰درصد از اقلام وارداتی به جمهوری اسلامی ایران بدون هرگونه مجوز و فقط با اعمال نظام تعرفه موثر و براساس ضوابط فنی استانداردها امکان ورود به کشور پیدا خواهند کرد.

۲۵ اسفند ۱۳۹۰

طرح سوال از احمدی‌نژاد در مجلس

نمایندگان مجلس هشتم به‌رغم تمام مخالفت‌های طرفداران دولت، بالاخره پای احمدی‌نژاد را به عنوان نخستین رئیس‌جمهور در نظام جمهوری اسلامی که مورد سوال قرار می‌گیرد، به مجلس کشاندند.

مسکن ۶۰میلیون تومانی در تهران!

شواهد در بازار مسکن برخی از مناطق تهران، حاکی از این مساله است که حداقل قیمت خرید یک واحد مسکونی ۳۰متر مربعی «۵۰ میلیون تومان»  است.  اکثر بنگاه‌داران مسکن در تهران به ‌«دنیای‌اقتصاد» اظهار کردند: در حال حاضر قیمت اغلب واحدهای مسکونی متراژ کوچک دست‌کم با قیمت ۶۰ میلیون تومان به بازار فروش عرضه شده است.

منابع: روزنامه اطلاعات، دنیای اقتصاد، اقتصادنیوز