۱۸ فروردین ۱۳۶۱

  نحوه واگذاری واحدهای مسکونی تحت‌مدیریت دولت

ثبت‌نام برای واگذاری قسمتی از واحدهای مسکونی شهرک‌های تحت‌نظارت وزارت مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن از سه‌شنبه هفته آینده آغاز می‌شود. واگذاری واحدهای مسکونی آماده و در دست تکمیل شهرک‌های تحت مدیریت دولتی در سه مرحله انجام می‌گیرد.

معاون وزارت مسکن و شهرسازی گفت: وزارت مسکن در نظر دارد برای تامین‌ اعتبار لازم برای ادامه کار بعضی از شهرک‌هایی که توسط مدیران دولتی اداره می‌شود، اجازه فروش بعضی از آن واحدها را به شهرک‌های تحت‌نظارت وزارت مسکن بدهد. به این منظور روش تدوین‌شده و براساس این روش ما واحدهای مسکونی آماده تحویل در این شهرک‌ها را در اختیار آن دسته از شرکت‌های تعاونی مسکن که درخواست خرید این واحدهای مسکونی را داشته باشند، قرار می‌دهیم.

مهندس سلیمیان در مورد چگونگی فروش این واحدهای مسکونی و ضوابط آن گفت: این فروش در سه مرحله انجام می‌شود. مرحل اول ثبت نام است.

 به این منظور از روز ۲۴ فروردین‌ماه جاری فرم‌هایی در اختیار شرکت‌های تعاونی مسکن متقاضی خرید قرار داده می‌شود تا ضمن تکمیل این فرم‌ها آن را به وزارت مسکن و شهرسازی تحویل دهند.

معاون وزارت مسکن در مورد شهرک‌های مسکونی نیمه‌تمام و تکمیل آنها گفت: همان‌طور که قبلا هم عرض کردم در این زمینه لایحه‌ای به مجلس تقدیم و تصویب شد ولی شورای نگهبان آن را خلاف شرع تشخیص داد و بازگرداند. مجددا مجلس با اعمال اصلاحات آن را تصویب کرد و به شورای نگهبان فرستاد که مجددا برگشت داده شد.

این لایحه مجددا با تغییراتی که مدنظر اعضای محترم شورای نگهبان بود و ایراداتی که در بعضی موارد داشتند چندی پیش در کمیسیون مسکن مجلس شورای اسلامی تحت بررسی قرار گرفت و به‌زودی بار دیگر در مجلس طرح خواهد شد.

۱۸ فروردین ۱۳۷۱

  پل هوایی تهران – نایروبی برقرار شد

مقارن با عید سعید فطر در ادامه توسعه و گسترش شبکه‌ پروازی خطوط بین‌المللی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پل هوایی تهران – نایروبی – تهران با حضور مشاور سیاسی رئیس‌جمهوری و مدیرعامل هما طی یک پرواز افتتاحیه به کنیا به‌طور رسمی گشایش یافت.

در مراسم افتتاحیه این پرواز که جمعی از شخصیت‌ها، مقامات و مسوولان مملکتی و نیز تنی چند از معاونان و مدیران وزارت راه و ترابری و صنعت هواپیمایی کشور حضور داشتند، هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ هما پس از یک پرواز مستقیم شش و نیم ساعته در فرودگاه بین‌المللی نایروبی پایتخت کنیا به زمین نشست.

مهندس شفتی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: ایجاد پل هوایی بین تهران و نایروبی به طور قطع در سرعت بخشیدن به روابط دو کشور مفید و مثمرثمر خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: این پرواز مبنای برقراری روابط با سایر کشورهای اسلامی و جهان سوم باشد.

۱۸ فروردین ۱۳۸۱

  صدور کالا و خدمات از پیمان‌سپاری معاف شد

صادرات تمام کالاها و خدمات از سپردن هر گونه تعهد و پیمان ارزی معاف شد. شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی در جلسه مورخ ۲۸/ ۱۲/ ۱۳۸۰ با حضور ریاست‌جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: از تاریخ ۱/ ۱/ ۱۳۸۱ صادرات کلیه کالاها و خدمات از سپردن هرگونه پیمان و تعهد ارزی معاف است.

براساس این مصوبه ثبت آمار صادرات غیرنفتی کشور براساس اظهار صادرکنندگان و ارزش‌یابی و تایید گمرک وفق قانون امور گمرکی صورت می‌پذیرد.

همچنین صادرکنندگان می‌توانند از جوایز و تشویق‌های مقرر در امر صادرات استفاده کنند که ارز حاصل از صادرات خود را به شبکه بانکی کشور واریز کرده یا از محل صادرات نسبت به واردات کالا طبق مقررات اقدام کرده باشند.

صادرکنندگان راسا و مستقیما مجاز به واردات تمامی کالاهای مجاز به میزان ارز حاصل از صادرات برای پروانه صادراتی هستند.

ازسوی دیگر با توجه به یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال ۱۳۸۱ درآمدهای ارزی ناشی از صادرات کالا و خدمات در شبکه بانکی یا سایر موسسات مجاز واریز، سپرده‌گذاری یا معامله می‌شوند.

  نرخ دلار پس از اجرای سیاست تک ‌نرخی

نرخ انواع ارز و سکه در بازار تهران اندکی کاهش یافت. براساس گزارش خبرنگار اصلاحات اجرای سیاست تک‌نرخی شدن ارز در کشور موجب کاهش شدید فاصله قیمت ارزها در بازار شده و قیمت انواع ارز آزاد فقط اندکی بیشتر از قیمت آن در شعب بانک‌ها است.

در سیستم بانکی و بازار آزاد به ترتیب هر دلار آمریکا ۷۹۲۴ ریال و ۷۹۳۰ ریال، هر یورو ۶۹۶۵ ریال و ۶۹۷۰ ریال، هر پوند انگلستان ۱۱۳۶۲ ریال و ۱۱۳۸۰ ریال، هر یکصد ین ژاپن ۵۹۹۸ ریال و ۶۰۱۰ ریال، هر درهم امارات ۲۱۵۸ ریال و ۲۱۶۵ ریال و همچنین هر ریال عربستان سعودی ۲۱۱۳ ریال و ۲۱۳۰ ریال فروخته شد.

در بازار طلا نیز هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم ۶۴۰ هزار ریال، هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید ۵۸۷ هزار ریال، هر نیم‌سکه طلا ۳۸۰ هزار ریال، هر ربع سکه طلا ۲۲۰ هزار ریال و هر گرم طلای ۱۸ عیار (خام) ۵۹ هزار و ۲۰۰ ریال فروخته شد.