نیم قرن با اقتصاد ایران تلفن همگانی، اوایل دهه1350

۱۹ فروردین ۱۳۵۱

   تلفن بدون کابل در تهران دائر می‌شود

یک مقام رسمی در وزارت پست و تلگراف اعلام کرد که سیستم ارتباطات تلفنی «میکروویو» در جهان پیشرفت فوق‌العاده‌ای کرده است و با استفاده از این سیستم ارتباطات تلفنی بدون کابل نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

مهندسان وزارت پست و تلگراف نیز تاکید کردند که برقراری ارتباط تلفنی با سیستم میکروویو در شهرها، هزینه‌های گزاف کابل‌گذاری و حفاری خیابان‌ها را از ردیف برنامه‌ها خارج می‌کند و ارتباط مطمئن و سریعی را برکنار از خرابی‌های ناشی از باد و باران و حوادث مشابه دیگر، در خدمت مردم شهر قرار خواهد داد.

وزارت پست و تلگراف اعلام کرد که در حال حاضر دکل شبکه مخابرات میکروویو در تهران در بلندترین ساختمان شهر که برج پرتاب امواج میدان سپه است، نصب شده و با استفاده از این دکل می‌توان در شهر تهران اولین شبکه مخابرات بدون سیم را به راه انداخت، همچنان که در حال حاضر بسیاری از واحدهای دولتی از سیستم تلفن بدون کابل استفاده می‌کنند.به درخواست فرودگاه مهرآباد، به زودی شبکه تلفنی این منطقه نیز از طریق مخابرات خودکار تامین خواهد شد و به این ترتیب مشکلات مکالمه با این بخش که مراجعان زیادی دارد، از میان خواهد رفت.

   مبادلات بازرگانی ایران و چین به صورت پایاپای

مذاکرات بازرگانی ایران و چین کمونیست عصر پنج‌شنبه آغاز و در جلسه اول که با حضور وزیر اقتصاد ایران انجام گرفت، خطوط کلی مبادله بازرگانی طرفین روشن شد. نوع مبادلات ایران و چین کمونیست تقریبا شبیه مبادلات با اروپای شرقی است.

هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد هیات بازرگانی چین کمونیست را در جریان پیشرفت‌های اقتصادی ایران و همچنین سیاست بازرگانی خارجی کشور قرار داد.

 وزیر اقتصاد که صبح دیروز برای شرکت در کنفرانس «آنکتاد» به شیلی رفت، در ملاقات و مذاکرات عصر پنج‌شنبه خود با مقامات بازرگانی چین نظرات کلی وزارت اقتصاد را درباره نحوه مبادلات و همچنین تدوین و تنظیم و امضای اولین قرارداد بازرگانی بین ایران و چین برای اعضای گروه روشن کرد.

۱۹ فروردین ۱۳۶۱

   بررسی امکان بهره‌برداری از داروهای سنتی

گروه صنایع دارویی سازمان صنایع ملی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد جامعه اسلامی ایران در جهت نفی وابستگی به قدرت‌های بیگانه و رسیدن به استقلال گام برمی‌دارد و مصمم است تا رسیدن به خودکفایی در همه زمینه‌ها از پای ننشیند. گروه صنایع دارویی سازمان صنایع ملی ایران که خود را موظف به تحقق این هدف می‌داند، مطالعاتی را با همکاری استادان دانشکده‌های پزشکی و داروسازی در زمینه امکان بهره‌برداری از داروهای سنتی آغاز کرده است.

۱۹ فروردین ۱۳۷۱

   درج عبارت «ساخت ایران»  روی کالاهای صادراتی اختیاری شد

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اعلام کرد: برای گسترش صادرات غیرنفتی کشور در شرایط زمانی موجود، درج عبارت «ساخت ایران»، یا «محصول ایران» روی کالاهای صادراتی تا اطلاع ثانوی توسط صادرکنندگان اختیاری است.

پیش از صدور این اطلاعیه، درج عبارت «ساخت ایران» یا «محصول ایران»  روی برچسب کالاهای صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری بود.

۱۹ فروردین ۱۳۸۱

   فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه باید قانونمند شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسه‌های اعتباری با نظارت بانک مرکزی منعی ندارد و قانونمند شدن فعالیت این مراکز به معنی برقراری نظم و انضباط پولی و مالی در کشور است. طهماسب مظاهری افزود: ارتباط موسسه‌های پولی و اعتباری با بانک مرکزی مانند همه کشورها، ارتباطی دوطرفه، جدی و قهری است و این نظارت باعث می‌شود مجموعه فعالیت‌های گردش پولی کشور را کنترل کند.

۱۹ فروردین ۱۳۹۱

   ‌ تزریق ۷۷ میلیارد دلار برای کاهش التهاب بازار

رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در کمیسیون تلفیق به ارائه گزارش درخصوص سیاست‌های ارزی و مسائل پولی پرداخت. به گفته نمایندگان مجلس، این نشست با هدف جمع‌بندی درخصوص تعیین برخی متغیرها مانند نرخ ارز، میزان فروش نفت و... در لایحه بودجه سال ۹۱ بوده است.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص جزئیات این جلسه گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست با اعضای کمیسیون تلفیق اعلام کرد نرخ رشد نقدینگی از ۵/ ۲۴ درصد در پایان سال ۸۹ به ۱۹ درصد در پایان سال گذشته رسیده است. محمود بهمنی در بهمن‌ماه سال گذشته نیز روند رشد نقدینگی را نزولی عنوان کرد. به گفته وی رشد نقدینگی از ۱۵ درصد در دی‌ماه سال ۸۹ به ۱۱ درصد در سال ۹۰ رسید.بهمنی دلیل کاهش نقدینگی را تزریق ارز و سکه و طلا به بازار دانست. به‌نظر می‌رسد سیاست پیش‌فروش سکه که منجر به ثبت‌نام متقاضیان برای دریافت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار سکه در چهار ماه شد و تقاضای سرمایه‌گذاری برای ارز از دلایل کاهش رشد نقدینگی در پایان سال باشد.