۲۲ فروردین ۱۳۵۱

  تجار آماده برقراری مناسبات بازرگانی با چین

آقای چن‌چیه، معاون وزارت بازرگانی خارجی جمهوری خلق چین ساعت ۱۰ صبح امروز به اتفاق اعضای گروه بازرگانی چین با آقای هویدا نخست‌وزیر ملاقات کرد. در این ملاقات مذاکراتی پیرامون مناسبات بازرگانی دو کشور صورت گرفت. هیات چینی دیروز با سناتور دکتر طاهر ضیایی، رئیس و سایر اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران و هیات رئیسه شعبه تهران اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ملاقات و مذاکره کردند.در این مذاکرات امکانات همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ایران و چین مورد بررسی قرار گرفت و آمادگی بخش‌خصوصی برای ایجاد مناسبات بازرگانی با چین اعلام شد.اعضای هیات چینی و گروهی از شخصیت‌های مختلف دولتی و شخصیت‌های اقتصادی کشور در ضیافتی که دیشب از جانب سناتور دکتر طاهر ضیایی، رئیس اتاق ایران به مناسبت ورود گروه بازرگانی چین ترتیب یافته بود، شرکت کردند.

۲۲ فروردین ۱۳۶۱

  سوریه خط نفت صادراتی عراق را قطع کرد

یک منبع رسمی سوریه اعلام کرد: این کشور دیروز جریان یک خط لوله عراق را که نفت خام حوزه‌های شمال عراق را به ترمینال‌های بارگیری نفت در سوریه و لبنان واقع در سواحل دریای مدیترانه حمل می‌کرد، قطع کرد.خبرگزاری‌ها ضمن مخابره این خبر یادآور شده‌اند: ترمینال‌های نفتی عراق در خلیج‌فارس در اوایل جنگ عراق علیه ایران توسط جنگنده‌های ارتش ایران بمباران و از جریان کار خارج شد.منبع رسمی سوریه گفت: قطع لوله نفت عراق مکمل تصمیم سوریه دایر بر بستن مرزهای زمینی با عراق در پنج‌شنبه گذشته محسوب می‌شود.خط لوله مذکور ۸۰۰ کیلومتر طول دارد و عراق از طریق این خط روزانه به طور متوسط ۳۰ هزار بشکه نفت‌خام به ترمینال‌های «بانیاس» در سوریه و بندر «تریپولی» در لبنان صادر می‌کرد.عراق از جانب سوریه متهم است که به مخالفان دولت سوریه کمک می‌کند. با قطع خط لوله مزبور در حال حاضر عراق تنها از راه ترکیه قادر به صدور نفت خود به اروپا و خاوردور است. خط نفتی حوزه‌های کرکوک عراق که از طریق بندر «دورتیول» در ترکیه در دریای مدیترانه روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت به خارج صادر می‌کند بارها با بمب‌گذاری توسط رزمندگان مسلمان که در داخل خاک عراق علیه صدام می‌جنگند از کار افتاده است. عراق پیش از جنگ با ایران روزانه ۲/ ۳ میلیون بشکه نفت به خارج صادر می‌کرد.

۲۲ فروردین ۱۳۷۱

  آغاز عملیات احداث مجتمع پتروشیمی تبریز

عملیات ساختمانی نخستین واحد صنعتی مجتمع پتروشیمی تبریز آغاز شد.واحد الفین اصلی‌ترین واحد پتروشیمی تبریز است با ۳۸ میلیون دلار اعتبار ارزی و ۸میلیارد ریال هزینه ریالی، با همکاری کارشناسان ایرانی و کره جنوبی در مدت دو سال احداث می‌شود.مدیرعامل پتروشیمی تبریز با اشاره به اهمیت فرآورده‌های پتروشیمی و نقش اساسی آن در تولید مواد پلاستیکی و لاستیکی گفت: با بهره‌برداری از نخستین واحد پتروشیمی تبریز، سالانه ۱۳۶ هزار تن اتیلن، ۵۲ هزار تن پروپیلن و ۲۸ هزار تن ترکیبات «سی‌فور» تولید خواهد شد که این مواد برای تولید ۱۶ نوع محصول دیگر به کار گرفته خواهد شد.

۲۲ فروردین ۱۳۸۱

  قطع صدور نفت ایران در صورت اتفاق‌آرای تولیدکنندگان عربی و اسلامی

وزیر نفت ایران در سئول گفت: هرگونه توقف صادرات نفت خام ایران فقط در صورت توافق کامل با دیگر کشورهای اسلامی تولیدکننده نفت صورت می‌گیرد.بیژن زنگنه به رویترز گفت: موضع ما روشن است و رهبر ما آن را اعلام کرده است. ما هر کاری را در اتفاق آرا با کشورهای تولیدکننده نفت عربی و اسلامی انجام خواهیم داد.وزیر نفت عراق نیز از کشورهای عضو اوپک خواست از اتخاذ هر گونه تصمیم در مورد افزایش حجم تولید و صادرات خودداری کنند.

۲۲ فروردین ۱۳۹۱

واردات کالاهای لوکس آزاد شد

p26- (3)

واردات کالاهایی که تا آخرین روزهای سال 90 «لوکس» و «ممنوع‌الورود» تلقی می‌شدند از این پس آزاد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که امکان واردات کالاهای لوکس با ارز حاصل از صادرات یا سایر روش‌های مورد تایید بانک مرکزی میسر است.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت می‌گوید: از این پس کالاهای وارداتی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کالاهایی از جمله مواد اولیه تولیدات و کالاهای اساسی که دولت مکلف به تامین ارز آنها براساس نرخ دولتی است و همچنین کالاهایی که قرار است هزینه واردات آنها از طریق ارز حاصل از صادرات یا ارزهای با منشأ خارجی تامین شود.

آن‌طور که کرمانشاهی توضیح می‌دهد، کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدات حدود 50 درصد واردات را شامل می‌شوند، بنابراین دولت باید معادل 30 میلیارد دلار ارز برای واردات آنها تامین کند. به گفته معاون سازمان توسعه تجارت با این دسته‌بندی جدید دیگر اصطلاح «لوکس» برای هیچ یک از کالاها وجود ندارد و ثبت سفارش نیز فقط برای کالاهایی که براساس کتاب مقررات صادرات و واردات ممنوع هستند، غیرمجاز خواهد بود.

منبع: روزنامه اطلاعات و اقتصادنیوز