ریتا کینگ، شیمیدان آمریکایی

ریتا بل کلارک در ۱۱ آوریل ۱۹۳۸ در پاوو جورجیا به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی خود را در یک مدرسه وابسته به کلیسای باپتیست رنگین‌پوستان آغاز کرد و بعدتر وارد کالج کلارک در آتلانتا شد؛ جایی که توانست لیسانس خود را در رشته شیمی و ریاضیات دریافت کند.

 کینگ از ۱۹۶۳ به مدت پنج سال به عنوان یک شیمیدان پژوهشگر و اولین شیمیدان زن آفریقایی آمریکایی در استخدام اداره ملی استاندارد در واشنگتن بود. کینگ در زمینه روش‌های گرماسنجی بمب و آتش و سنجش دقیق ترکیبات فلورین گازی تحقیق می‌کرد؛ تحقیقی که برای برنامه فضایی ناسا حائز اهمیت بود. تکنیک‌ها و مکانیزم‌هایی که وی توسعه داد همچنان کاربرد دارد. هر دو فرزند وی در همین دوره به دنیا آمدند.

هنگامی که شوهرش به دلایل شغلی راهی نیویورک شد کینگ نیز همراه با خانواده راهی این شهر شد و به عنوان استادیار در کالج یورک تدریس را آغاز کرد. وی در آنجا از ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۷ به عنوان استاد شیمی، دستیار بخش علوم طبیعی و ریاضیات (۴-۱۹۷۰) و معاون امور آکادمیک (۷-۱۹۷۴) فعالیت داشت.

از ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۸ در میناپولیس-سنت پل، رئیس دانشگاه ایالتی متروپلیتن بود. در ۱۹۸۸ از سوی شرکت جنرال میلز در میناپولیس استخدام و دو مسوولیت به وی داده شد. وی معاون این شرکت شد و در عین حال ریاست و مدیریت اجرایی بنیاد خیریه این شرکت را نیز بر عهده گرفت. او تا ۲۰۰۲ در این دو مسوولیت بود.  در ۲۰۰۲ به عنوان رئیس هیات امنای بنیاد شرکت جنرال میلز برگزیده شد و تا سال بعد در این مسوولیت بود اما در ۲۰۰۳ به طور کامل از جنرال میلز کناره‌گیری کرد. بنیاد جنرال میلز که در ۱۹۵۴ تاسیس شده در زمینه فعالیت‌های نیکوکارانه و خدمات اجتماعی فعالیت دارد.

کینگ در هیات‌مدیره شماری از شرکت‌های دیگر همچون اکسون موبیل، ولز فارگو اند کمپانی، دپارتمان ۵۶، شرکت‌های تعاونی مینه سوتا و شرکت اچ.بی ف.لر عضویت داشته است. کینگ عضو هیات امنای دانشگاه کلارک آتلانتا بوده و عضو پیوسته هیات امنای دانشگاه شیکاگو است. وی عضو شورای آموزش آمریکا بوده و به صورت پاره‌وقت همچنان در زمینه تدریس فعال است.