سال اول هر دهه را به‌عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده‌ایم. این ستون با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می‌شود، در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر‌گذاری برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می‌کنیم.

11 اردیبهشت 1351

  کنترل شهریه مدارس دولتی و ملی

شهریه حدود 2500 مدرسه که هم‌اکنون در تهران دایر است، تحت کنترل و بررسی قرار خواهد گرفت.

این برنامه از روز 13 اردیبهشت به وسیله 17 اکیپ از مامورانی که برای این کار انتخاب شده‌اند، آغاز خواهد شد. تا روز پانزدهم خرداد وجوهی که باید هر یک از مدارس از دانش‌آموزان دریافت کنند، اعلام می‌شود. تعیین میزان شهریه مدارس ملی با نظر روسای انجمن‌های خانه و مدرسه، راهنمایان تعلیماتی و نمایندگان مدارس ملی انجام خواهد شد. میزان شهریه مدارس دولتی با توجه به وضع مالی مردم نقاط مختلف پایتخت تعیین خواهد شد.

  نتایج مطالعات کارشناسان فرانسوی درباره ترافیک تهران اعلام شد

مهندسان مشاور فرانسوی ترافیک، مطالعاتشان را در زمینه اصلاح وضع عبور و مرور در تهران پایان دادند و طرح و پیشنهادهای خود را به صورت مدون در دو جلد کتاب که به زبان فرانسه نوشته شده است به سازمان برنامه فرستادند. به موجب نوشته موسسه «سوفرتو» مهندس مشاور فرانسوی، خیابان‌های تهران برای قبول اتومبیل‌های بیشتر آمادگی دارد و علت درگیری کنونی مردم با ترافیک کند و گاه مسدود تهران، تلاقی خیابان‌های پررفت‌و‌آمد مرکزی است.

به موجب نوشته مهندسان مشاور فرانسوی در چهارراه‌های اسلامبول، میدان فردوسی، مخبرالدوله، دروازه‌دولت، پهلوی، تخت طاووس، میدان 25 شهریور، میدان شهناز، میدان بیست و چهار اسفند، چهارراه یوسف‌آباد، میدان سپه، گلوبندک، روبه‌روی بازار، سه‌راه ناصرخسرو، چهارراه سیروس، حسن‌آباد، گذرگاه ویژه برای اتومبیل ‌‌و عابران تنها چاره درد است.

11 اردیبهشت 1361

p26 (6) copy

   آغاز توزیع برنج خارجی در تهران 

توزیع برنج خارجی براساس آمار جمعیت هر محل آغاز شد. در این طرح به هر نفر 3 کیلو برنج کیلویی 90 ریال داده می‌شود.

اثنی‌عشری، عضو هیات‌مدیره شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی گفت: براساس سهمیه هر محل نسبت به جمعیت آن محل حواله‌ای به شورای محل داده می‌شود که در آن حواله، شورا بازوهای توزیع خود را معرفی می‌کند و ما برنج را به این بازوهای توزیع تحویل خواهیم داد.

11 اردیبهشت 1381

   لایحه بازار سرمایه به زودی به دولت می‌رود

معاون کل وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: لایحه بازار سرمایه در حال نهایی شدن است و اوایل خرداد ماه به هیات دولت ارائه می‌شود.

مهدی کرباسیان هدف از تهیه این لایحه را ایجاد تحول در بازار سرمایه و بورس و افزایش نقش بازار سرمایه در چرخه اقتصاد کشور بیان کرد.

وی وضعیت بورس را رضایت‌بخش دانست و گفت: به منظور فعال شدن هر چه بیشتر بورس و حمایت از سهامداران جزء، وزیر امور اقتصادی و دارایی به بانک‌ها دستور داده است که فعالیت‌شان را در بورس محدود کنند تا مردم و بخش خصوصی آسان‌تر وارد عرضه بازار بورس شوند. کرباسیان یکی از اصول مهم قانون برنامه سوم توسعه را خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت دانست و گفت: در این چارچوب در قانون بودجه سال 81 کل کشور پیش‌بینی شده است 12 هزار میلیارد ریال سهام شرکت‌های دولتی به فروش برسد که در مقایسه با رقم 1200 میلیارد ریالی که در بودجه سال 80 منظور شده بود، ‌رشد قابل‌توجهی دارد. 

   درخواست تجدیدنظر در اجرای طرح‌های فولادی

شرکت ملی فولاد ایران 42 طرح توسعه فولاد شامل 22 طرح صنعتی و 20 طرح معدنی به ارزش 18 هزار میلیارد ریال و 7/ 3 میلیارد دلار در دست اجرا دارد.

موذن‌زاده، معاون وزیر صنایع و معادن و مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: براساس برنامه سوم توسعه ظرفیت تولید فولاد تا سال پایانی برنامه 1383 باید به 7/ 14 میلیون تن افزایش یابد.

11 اردیبهشت 1391

   معامله ارز آزاد شد

انتقال ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان با نرخ توافقی آزاد شد. براساس تازه‌ترین مصوبه کارگروه توسعه صادرات، از این پس صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به طور مستقیم یا غیرمستقیم با نرخ توافقی به واردکنندگان واگذار کنند و دولت دیگر هیچ نقشی در تعیین نرخ ارز مبادله‌ای میان صادرکنندگان و واردکنندگان ندارد.

این در حالی است که پیش از این صادرکنندگان موظف بودند ارز خود را با نرخ مرجع به بانک مرکزی تسلیم کنند. در این بین البته موضوع نظارت بانک مرکزی بر روند معاملات ارزی همچنان پابرجاست که نمایندگان بخش خصوصی نسبت به آن اعتراض دارند.

   آزادسازی تدریجی نرخ دلار

با گذشت بیش از 90 روز از اعلام نرخ 1226 تومانی دلار توسط بانک مرکزی، تحولات جدید بازار ارز و اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی نشان از آن دارد که دولت به تدریج و در پی چند ماه آزمون و خطا در سیاست‌های به کار گرفته شده به دنبال به رسمیت شناختن نرخ ارز در بازار آزاد است.