۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۱

   قانون بیمه تغییر می‌کند

در قانون بیمه تجدیدنظر می‌شود به همین منظور برای بررسی قانون بیمه که در سال 1316 به تصویب رسیده است، کمیسیون حقوقی در بیمه مرکزی تشکیل شده است. یک مقام بیمه مرکزی گفت: گروهی از حقوق‌دانان و کارشناسان و متخصصان بیمه با مطالعه قوانین بیمه کشورهای دیگر و بنابر احتیاجات امروز کشور از نظر امر بیمه پیشنهادهای تازه‌ای برای تجدیدنظر در قوانین موجود مطرح و طرح جدیدی ارائه خواهند داد. اولین جلسه کمیسیون حقوقی با حضور آقای جواد منصور، رئیس‌کل و اعضای هیات عامل بیمه مرکزی تشکیل شد. در این جلسه پیرامون برنامه شروع کار و نحوه رسیدگی و نظرات مقدماتی با اعضای کمیسیون تبادل‌نظر شد و در آغاز جلسه آقای محمد جهانشاهی به ریاست کمیسیون و دکتر طالب‌بیگی، رئیس دفتر حقوقی بیمه مرکزی به‌عنوان دبیر انتخاب شدند.

14 اردیبهشت 1361

   چگونگی توزیع برنج و آهن سهمیه‌بندی اعلام شد

محمدمهدی بنکدار، مدیرعامل شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی در مورد نحوه توزیع برنج سیمان و آهن گفت: توزیع کالاهای اساسی براساس نیازهای جامعه است و در این مورد آنچه را که بتوانیم از امکانات داخلی استفاده می‌کنیم و در صورت مشاهده کمبود بقیه کالاها از خارج تامین می‌شود. وی افزود: چون در سطح کشور از جمعیت آمار دقیقی ارائه نشده است، ما درصدد هستیم با آمار  ارائه‌شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی نیازهای واقعی مردم را با توجه به امکانات سهمیه‌بندی کنیم. وی گفت: در حال‌حاضر با آماری که ازسوی ستاد بسیج اقتصادی کشور، استانداری‌ها و مرکز آمار ایران ارائه‌شده جمعیت ایران حدود 40 میلیون نفر برآورد شده است که بر این اساس کالاها توزیع می‌شود.

   صنایع سنگین از وزارت معادن و فلزات منتزع می‌شود

به‌موجب لایحه‌ای که از تصویب مجلس و شورای نگهبان گذشته به‌زودی با ایجاد وزارتخانه جدیدی، صنایع سنگین از وزارت معادن و فلزات منتزع خواهد شد. احمد توکلی، وزیر کار و امور اجتماعی و سخنگوی دولت اظهار امیدواری کرد که به این ترتیب هرچه بهتر از نیروی انسانی موجود بهره‌برداری شود. وی گفت: چنانچه لازم باشد از کشورهایی که برای ما عوارض سیاسی نداشته و در جهت سیاست کلی جمهوری اسلامی باشند، کمک خواهیم گرفت. 

   دولت گندم مازاد کشاورزان را کیلویی 30 ریال خرید

p26- (4) copy

سال گذشته 6 میلیون هکتار از اراضی کشور به کشت گندم اختصاص یافته بود که تولیدی برابر با 6 میلیون و 650 هزار تن داشته است. معاون وزارت کشاورزی و عمران روستایی در امور زراعت در زمینه تهیه و تامین کود، تیلر و سموم موردنیاز کشاورزان یادآور شد: در سال‌جاری حدود 1500 دستگاه تیلر برای زارعین شالیکار استان‌های گیلان و مازندران تهیه شده و بیش از 40 هزار تن انواع کود شیمیایی مقدار زیادی سموم کرم‌ساقه‌خوار و علف‌کش نیز تامین شده که با شروع فصل کشت، بین کشاورزان و شالیکاران در حال توزیع و واگذاری است. 

14 اردیبهشت 1381

   اتحادیه اروپا خواهان توسعه روابط با ایران است

هربرت شابیز، وزیر دفاع اتریش در دیدار با اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن ایران گفت: اتحادیه اروپا بیش از پیش خواهان گسترش روابط و همکاری با ایران است. وی افزود: این اتحادیه در آخرین جلسه کشورهای عضو تصمیم گرفته است روابط خود را با ایران توسعه دهد. مهندس جهانگیری در این دیدار گفت: تاکنون 6 دوره کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور انجام گرفته و سالی 300 میلیون دلار حجم مبادلات جاری بین دو کشور است. در این دیدار وزیر صنایع و معادن کشورمان با اشاره به نامتعادل بودن حجم مبادلات تجاری بین ایران و اتریش گفت: در سال گذشته بیش از 95 درصد مبادلات، صادرات از اتریش به ایران بوده و سهم صادرات ایران  از تجارت دو کشور حدود 5 تا 6 درصد بوده است که باید راهکارهایی برای برقراری تعادل بین مبادلات پیدا شود.

14 اردیبهشت 1391

   «سوریه»؛ جایگزین تجاری ترکیه و امارات؟

نمایشگاه تولیدات داخلی سوریه در ایران در حالی به کار 5 روزه خود پایان داد که برخی انتقادها به نحوه برگزاری این نمایشگاه، نوع محصولات و قیمت کالاهای عرضه‌شده همچنان پابرجا است. طی روزهای نهم تا 13 اردیبهشت بر پایه آنچه مسوولان «زمینه‌سازی برای روابط قوی بین دو کشور» عنوان می‌کنند نمایشگاهی از محصولات داخلی کشور سوریه در ایران برپا شد تا به این ترتیب بیش از 260 شرکت اجناس خود را در کشورمان به نمایش بگذارند و علاوه‌بر فروش کالاها زمینه انعقاد قراردادهای تجاری و راه‌اندازی نمایندگی‌هایی را در کشور فراهم آورند. نمایشگاه اخیر نخستین رویداد تجارت خارجی سوریه پس از ناآرامی‌های این کشور نیز تلقی می‌شود. برخلاف رویه معمول صنعت نمایشگاه‌ها و انتظارات پیشین این نمایشگاه نه برای عرضه کالاهای خاص و هموارکننده رابطه تجاری دو کشور، بلکه تنها به محلی برای فروش برخی کالاهای مشابه تولیدات داخلی تبدیل شد.

منبع: روزنامه اطلاعات و اقتصاد نیوز