۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۱

  علل افزایش قیمت اتومبیل‌های ایرانی

فرخ نجم‌آبادی، معاون‌کل وزارت اقتصاد درباره قیمت اتومبیل‌های ساخت ایران اطلاعاتی را در اختیار خبرنگاران قرار داد.

از آغاز ایجاد صنعت خودرو در کشور ما بیش از ۱۰ سال نمی‌گذرد و این دوره برای صنعت ساخت اتومبیل‌های سواری بیش از ۶ سال نیست. این صنعت جوان گرچه در همین مدت کوتاه گام‌های بلندی برداشته به‌طوری که میزان ساخت قسمت‌های مختلف اتومبیل در داخل کشور امروز به حدود ۵۰ درصد بالغ می‌گردد ولی چون هنوز به مرحله کاملا «خود‌کافی‌بودن» نرسیده است، ناچار است قسمت‌های مهمی از لوازم و قطعات موردنیاز خود ازجمله قسمت‌های محرکه و مکانیکی را از خارج وارد کند. در سال‌های اخیر کشورهای سازنده این‌گونه قسمت‌های اتومبیل دچار تورم قیمت‌ها بوده و نتیجتا بهای کالاهای صادراتی آنها به ایران من‌جمله قسمت‌های وارداتی اتومبیل‌های ساخت داخل، افزایش یافته است.

بحران پولی دنیا، برابری ارزهای خارجی را به کلی دگرگون کرده به‌طوری که از اردیبهشت سال گذشته تا امروز قیت یک لیره استرلینگ به موجب ارقام بانک مرکزی ایران از حدود ۱۸۵ ریال به ۶۵/ ۲۰۰ ریال افزایش یافته است.

ولی در برابر همه این عوامل  که جهت افزایش قیمت تمام‌شده هر دستگاه اتومبیل موثر بوده، کوشش شده است که با انجام صرفه‌جویی‌ها، مصرف‌کنندگان داخلی با کلیه اثرات عوامل خارجی مواجه نشوند.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۱

  عاملان توزیع سیگار کنار گذاشته شدند

p26 (1)

از این پس به‌جای عاملان فروش، شرکت‌های تعاونی مصرف محلی توزیع سیگار را به عهده می‌گیرند. شرکت دخانیات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس برنامه‌های تنظیمی و طرح تصویبی ستاد بسیج اقتصادی کشور، عاملیت فروش سیگار لغو شد و از این پس به جای عاملان فروش، شرکت‌های تعاونی مصرف محلی مستقیما کالای دخانیاتی را به مصرف‌کنندگان واقعی عرضه می‌کنند. این عمل به منظور جلوگیری از ورود کالای دخانیاتی به بازار آزاد و شکستن بازار سیاه سیگار و تقویت نظام تعاونی صورت گرفته است. شرکت‌های تعاونی مصرف محلی با در اختیار گرفتن یکی از جانبازان انقلاب می‌توانند در اسرع وقت نسبت به تحویل و توزیع فرآورده‌های دخانیاتی موردنیاز محل خود اقدام کنند.

20 اردیبهشت 1371

  پروژه‌های مشترک ایران و اتریش

سفیر ایران در اتریش با اشاره به گسترش روزافزون مبادلات تجاری بین دو کشور، خاطرنشان کرد که حجم پروژه‌های مشترک ایران و اتریش به بیش از یک میلیارد دلار بالغ خواهد شد. مهندس مهدی صفری گفت: علاوه‌بر افزایش سطح مبادلات تجاری فی مابین که در سال گذشته میلادی به 630 میلیون دلار بالغ شد، اتریش در اجرای تعداد زیادی از پروژه‌های برنامه اول توسعه کشور نیز مشارکت دارد.

20 اردیبهشت 1391

  سکه به زودی 600 هزار تومان می‌شود

سخنگوی اقتصادی درخصوص وضعیت بازار سکه و ارز گفت: سال گذشته قیمت سکه به مرز یک میلیون تومان رسیده بود و عده‌ای از افراد بودند که در این بازار، بازارگرمی می‌کردند.

سیدشمس‌الدین حسینی با تاکید بر اینکه برخی افراد بدون توجه به هشدارهای دولت و بانک مرکزی وارد این بازار شده‌اند بدون اینکه نسبت به خرید و فروش در آن اشراف داشته باشند، گفت: در حال حاضر می‌بینید که قیمت سکه روز به روز در حال کاهش است و به‌طور کلی هم‌اکنون به حدود 650 هزار تومان رسیده و به زودی به 600 هزار تومان نزدیک می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت ارز در حال کاهش است و روند نزولی دارد، نرخ سکه‌‌ همچنان با کاهش مواجه می‌شود. در عین حال تاکید می‌کنم افرادی که به صورت پایدار وارد بازار سرمایه شده‌اند و در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مطمئنا سود می‌کنند.

  فروش نفت ایران به چین با یوآن

منابع آگاه چینی اعلام کردند براساس توافق تهران و پکن بخشی از پول نفت‌ صادراتی ایران به چین به یوآن پرداخت می‌شود و یوآن دریافتی صرف خرید کالاها و خدمات از چین می‌شود. این منابع همچنین گفتند: حجم عمده صادرات نفت ایران به چین توسط شرکت یونیپک، شاخه تجاری شرکت سینوپک و از طریق شرکت دیگری به نام ژوهای ژنرونگ انجام می‌گیرد. مدیر اجرایی یک بانک در دبی اظهار کرد: اقداماتی مثل تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شرایط کنونی قابلیت پذیرش یوآن (واحد پول چین) به عنوان ارز مورد مبادله در معاملات تجاری را افزایش خواهد داد. به گفته بانکداران، خرید نفت با استفاده از یوآن از چند ماه پیش آغاز شده است.

در حال‌حاضر در پی فشارهای آمریکا، بانک‌های چین نظیر بانک چین، معامله با ایران را متوقف کرده‌اند. در مقابل بخش عمده‌ای از انتقال پول به تهران از طریق بانک‌های روسی انجام می‌گیرد که کارمزد بالایی را بابت این مبادلات دریافت می‌کنند.

منبع: روزنامه اطلاعات و سایت اقتصادنیوز