۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۱

شقایق ایران مورد‌توجه آمریکا قرار گرفت

وزارت کشاورزی آمریکا ۴۰ هزار دلار برای تحقیق در نحوه کشت شقایق و بررسی «آلکالوئید»های آن در اختیار ایران قرار داد. همچنین یک کارشناس «ژنتیک» گیاهی آمریکا برای مدت ۶ماه با محققان ایرانی در مورد گیاه‌ شقایق همکاری خواهد کرد. دکتر لاله‌زاری، استاد شیمی آلی دانشکده داروسازی در مورد شقایق گفت: تحقیقات در زمینه گیاه شقایق که موردنیاز کلیه کشورهای دنیا است، از چندین سال قبل در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران آغاز شده و در سال ۱۹۶۷ نیز از طرف اینجانب گزارشی پیرامون گیاه شقایق در مجله علمی نیچر منتشر شد. دکتر لاله‌زاری که ریاست هیات محققان گیاه سمی و زهرآگین شقایق را دارد در مورد این گیاه اضافه کرد: شقایق که در دامنه کوه‌های البرز وجود دارد، در دنیا بی‌نظیر است و به واسطه ماده تبائین که دارد مورد احتیاج شدید کشورهای اروپایی و آمریکا است. وی ضمن اشاره به اینکه این نوع شقایق که از خانواده پاپا وراسه است، ‌اسم علمی  آن پاپا ور براک‌تتوم و فاقد مرفین است، یادآور شد که از ماده تبائین موجود در شقایق که محرک و تشنج‌آور است، برای ساختن ماده ترک اعتیاد معتادین به مواد مخدر به نام «تالوکسین» استفاده می‌شود. خود «تبائین» قابل‌مصرف نیست ولی قابل تبدیل به مواد سودمندی مثل «کدئین» است که مصرف زیاد بین‌المللی دارد.  این گیاه سمی بوده و سم آن سخت کشنده است. دکتر لاله‌زاری یادآور شد: به‌واسطه تحقیقاتی که انجام شده، متد تکثیر این نوع شقایق به‌دست آمده است ولی در حال‌حاضر صلاح نیست که این متد  افشا شود.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۱

کشورهای صنعتی، کشورهای فقیر را بیش از پیش مقروض خود کردند

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در اجلاس وزرای داریی و روسای بانک‌های مرکزی عضو کمیته موقت صندوق بین‌المللی پول که در فنلاند تشکیل شد، با اشاره به وضعیت اقتصادی جهان اظهار کرد: وضعیت موجود اقتصادی کشورهای صنعتی و کاهش تورم در این کشورها به قیمت واردآمدن فشار اقتصادی بر کشورهای فقیر و در حال توسعه انجام شده است. وی افزود: برخلاف ادعای کشورهای صنعتی که عامل اصلی وضع ناهنجار اقتصادی جهان را بهای بالای نفت قلمداد کرده‌اند، وضع کنونی نشان می‌دهد که چگونه با وجود کاهش بهای نفت هنوز کشورهای درحال‌توسعه با افزایش بیش از حد کالاهای صنعتی تولید شده در غرب با وضع نابسامان اقتصادی روبه‌رو هستند.

وی عامل اصلی این وضع را سیاست اقتصادی خاص اتخاذ شده توسط کشورهای صنعتی غرب اعلام کرد و افزود: این کشورها با افزایش نرخ بهره و انحصار بازار سرمایه‌های پولی کشورهای فقیر را بیش از پیش مقروض خود کرده‌اند؛ به‌طوری‌که میزان بدهی کشورهای فقیر به غرب از ۸۰میلیارد دلار در سال ۱۹۸۰ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۲ افزایش یافته است. رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن انتقاد از عملکرد بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول خواستار آن شد که کشورهای فقیر در حال توسعه با تشکیل و تقویت اتحادیه‌های تهاتری به منظور توسعه تجارت بین خود از اتکا به کشورهای صنعتی غرب و پول رایج این کشورها بکاهند.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۱

امضای قرارداد توسعه میادین نفتی فروزان و اسفندیار

با امضای قرارداد توسعه میادین نفتی فروزان و اسفندیار در خلیج فارس، تکلیف دو میدان مشترک نفت و گاز دیگر روشن شد. قرارداد توسعه میادین فروزان و اسفندیار بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه پترو ایران منعقد شد. مهندس مهدی میرمعزی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: بهره‌برداری از میدان فروزان از سال ۱۳۵۴ شروع شده و تاکنون بیش از ۵۵۰ میلیون بشکه نفت‌خام از این میدان استخراج شده است ولی در سال‌های اخیر تولید مخزن روند نزولی داشته و در حال‌حاضر روزانه ۴۰ هزار بشکه از این میدان نفت استخراج می‌شود.

وی افزود: مطالعات انجام‌شده بیانگر این واقعیت است که در صورت عدم‌اجرای برنامه توسعه این میدان که با عربستان‌سعودی مشترک است، تولید روزانه فعلی طی ۳ سال آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت و به همین دلیل طرح توسعه میادین فوق طبق مصوبه برنامه سوم توسعه به روش بیع‌متقابل انجام خواهد گرفت. میرمعزی ادامه داد: طبق قرارداد، سقف تولید روزانه میادین فروزان و اسفندیار به ۱۰۹ هزار بشکه خواهد رسید و این طرح در مدت ۳ سال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و هرگونه تاخیر در زمان بهره‌برداری، مشمول جریمه پیمانکار می‌شود. وی هزینه‌های سرمایه‌ای (سقف مبلغ قرارداد) را ۷/ ۳۹۵ میلیون دلار، هزینه‌های غیر‌سرمایه‌ای را ۳/ ۵۹میلیون دلار و حق‌الزحمه، ریسک و هزینه‌های بانکی را ۶/ ۱۳۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در این قرارداد جمعا ۵۸۵ میلیون دلار تعهد بازپرداخت نرخ بازگشت سرمایه پیمانکار در نظر گرفته شده است. مهندس میرمعزی گفت: در حال‌حاضر از میدان اسفندیار نفتی برداشت نمی‌شود و طی ۲۵ سال آینده جمعا ۱۱ میلیون بشکه نفت خام از این میدان تولید خواهد شد.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱

لیست خودروهای سواری مجاز برای واردات

لیست نهایی خودروهای قابل‌ ثبت سفارش در سال ۹۱ ازسوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد. این لیست که با مجوزهای مورد تایید اداره‌کل ماشین‌سازی و قوای محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده، شامل خودروهای خارجی است که قرار است در سال جدید وارد کشور شوند. امسال نیز در شرایطی این لیست در سایت ثبت‌سفارش قرار گرفته که پیش از این خبرهایی مبنی‌بر تحریم ورود خودروهای مربوط به شرکت‌های کیا، هیوندایی، بی.ام.و، پورشه، بنز، مازراتی و تویوتا شنیده می‌شد.