دون اوژنیو، بازرگان و موسس گروه کمپانی‌های لوپز

 زندگی شخصی

لوپز ۲۰ ژوئیه ۱۹۰۱ در جارو، ایلویلوسیتی به دنیا آمد. پدرش فرماندار سابق ایلویلو و برادرش فرناندو لوپز، معاون رئیس‌جمهور فیلیپین بود. وی در سال‌های ۱۹۱۹ و ۱۹۲۳ به‌ترتیب از «آتنیو دمانیلا» و پردیس اصلی «دانشگاه فیلیپین» در مانیل فارغ‌التحصیل شد و پس از آن توانست از دانشگاه هاروارد کارشناسی ارشد حقوق بگیرد.

 فعالیت

لوپز کار خود را با یک شرکت اتوبوسرانی محلی آغاز کرد و در نهایت ریاست بزرگ‌ترین گروه رسانه‌ای فیلیپین یعنی ای‌بی‌اس-‌سی‌بی‌ان و نیز ریاست شرکت الکتریک مانیل (مارالکو) را بر عهده گرفت. او در سال۱۹۷۲ جایزه «خدمات برجسته» را از مدرسه بازرگانی هاروارد اخذ کرد، اما چند ماه بعد رئیس‌جمهور، فردیناند مارکوس او را مجبور کرد سهام خود در مارالکو را واگذار کند، هلدینگ‌های او را نیز از دستش گرفتند و وی به ناگزیر راهی تبعید شد.

 مرگ

فرزند ارشد و وارث مسلم لوپز، اوژنیو لوپز جونیور موسوم به گنی به اتهام تبانی برای قتل فردیناند مارکوس بازداشت و زندانی شد. این امر تنها به‌منظور مجبور کردن دون اوژنیو -که در آن زمان در آمریکا در تبعید به سر می‌برد- برای فروش کسب‌وکار خود به مارکوس و بستگان و دوستانش صورت گرفت و در کنار آن، مارکوس برخی از نزدیکانش را نیز برای قبولاندن این خواسته به لوپز به سانفرانسیسکو فرستاد. لوپز در نهایت با این خواسته موافقت کرد، اما مارکوس از آزاد کردن فرزندش خودداری کرد. به این ترتیب هر آنچه در فلیپین داشت از آن مارکوس و اعوان و انصارش شد. لوپز به سرطان مبتلا شد و ۵ ژوئیه ۱۹۷۵ در سانفرانسیسکو درگذشت.