جان باندرئیس معدن Xstrata  در سوئیس

 حرفه

جان باند در ۱۹۶۱ و زمانی که تنها ۱۹سال داشت، به‌عنوان مدیر بین‌المللی به «شرکت بانکداری هنگ‌کنگ و شانگهای» پیوست. درخواست کار وی رد شده بود و تنها دخالت پدر یکی از همکلاسی‌هایش که در آن بانک کار می‌کرد، به استخدامش انجامید. او در کشورهای مختلفی چون هنگ‌کنگ، اندونزی، سنگاپور و تایلند کار خود را آغاز کرد و در نهایت به هنگ‌کنگ بازگشت تا بخش سرمایه‌گذاری بانک را در دهه ۱۹۸۰ اداره کند. از آنجا به نیویورک فرستاده شد تا در رأس فعالیت‌های اچ‌اس‌بی‌سی در آمریکا قرار گیرد که مشتمل بر بانک مارین میدلند بود. باند در ۱۹۹۳ مدیر عامل اچ‌اس‌بی‌سی شد و پنج سال بعد از آن ریاست این گروه مالی به وی واگذار شد.

در این دوران اچ‌اس‌بی‌سی فعالیت‌های خود را بسط داد و تا ۲۰۰۵ این موسسه با صرف ۴۷میلیارد دلار موسساتی مانند «ریپابلیک نشنال بانک»، «کردیت کامرشل دوفرانس»، «بیتال بانک»، «بانک برمودا» و «هاوس هولد اینترنشنال» را تصاحب کرد. در دوران ریاست جان باند، اچ‌اس‌بی‌سی بیش از ۳میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری کرد که مشتمل بر خرید ۲۰درصد از سهام بانک کامونیکیشن و بیمه «پینگ آن» می‌شد.

باند سبک مدیریتی توام با میانه‌روی را در پیش گرفته بود و در مصاحبه‌هایش ترجیح می‌داد بیشتر از اچ‌اس‌بی‌سی سخن بگوید. وی رسیدن به بالاترین جایگاه در آن موسسه را «قرار گرفتن در جایگاه درست و در زمان مناسب» می‌دانست. باند در حال حاضر ریاست غول چندملیتی استخراج معادن « Xstrata» را عهده‌دار است.

   زندگی شخصی

جان باند متولد ۲۴ژوئیه ۱۹۴۱ در آکسفورد و دانش‌آموخته مدرسه تان بریج است. او در ۱۹۹۹ به دلیل خدماتش در حوزه بانکداری از سوی حکومت بریتانیا به جایگاه شهسواری ارتقا یافت تا لقب «سر» بگیرد. «آکادمی موفقیت آمریکا» در ۲۰۰۵ جایزه لوح زرین خود را به وی داد. در سال ۲۰۰۷ نیز جایزه تجارت اروپا را دریافت کرد.