دلالی که غول خرده‌فروشی شد

ساختمان‌های اداری مرتفع و هتل‌هایی که وی ساخت چهره شهر فیلادلفیا را تغییر داد. او نقشی مهم در سیاست‌های اصلاحی فیلادلفیا و نیز در سطح ملی ایفا کرد.

او در ۴ اوت ۱۸۸۷ در اوکراین به‌دنیا آمد و پس از مهاجرت به آمریکا در ۱۸۹۲، در نهایت در ۱۸۹۶ در فیلادلفیای‌جنوبی رحل اقامت افکندند. آلبرت در ۱۴ سالگی ترک تحصیل کرد و به‌عنوان کارآموز نزد یک مشاور محلی املاک کارش را شروع کرد.

در ۱۹۰۵ گرینفیلد بنگاه املاک خود را در همان شهر و با ۵۰۰ دلاری که از برادرش قرض کرده بود، تاسیس کرد. طی هفت سال تا ۱۹۱۷ به درآمد سالانه شصت هزار دلاری رسید و ثروت شخصی‌اش به ۱۵ میلیون بالغ شد. طی دهه ۱۹۲۰ او چهره جنوب فیلادلفیا را با ساختن بناهای اداری و هتل‌های برجسته-مشتمل بر هتل بنیامین فرانکلین که بعدتر در ۱۹۲۵ بزرگ‌ترین هتل جهان شد- به‌کلی دگرگون کرد.

او به‌واسطه روابطی که در حوزه املاک به‌دست آورده بود در صنعت سینما، موسسات ساختمانی و وام‌دهی و نیز نهادهای مالی رهنی سرمایه‌گذاری کرد. در دهه ۱۹۲۰ کنترل ۲۷ موسسه ساختمانی و وام‌دهی در اختیار وی بود. در ۱۹۲۴ او همراه با پدرخوانده‌اش سول‌سی.‌کراوس کمپانی «BankersBond & Mortgage» را در زمینه رهن املاک در فیلادلفیا تاسیس کرد. این بنگاه فعالیت‌های خود را در نیویورک نیز بسط داد. در ۱۹۳۰ شرکت املاک وی با نام «آلبرت ‌ام.گرینفیلد ‌اند کو؛ ساینس‌۱۹۱۱» بزرگ‌ترین شرکت در نوع خود در کل آمریکا به‌شمار می‌رفت و پس از آن گرینفیلد کوشید تا در زمینه بانکداری تجاری فعالیت کند.  در اواخر ۱۹۲۶ وی سهام کنترل‌کننده یک بانک در فیلادلفیای غربی را خرید و از طریق یک سلسله تصاحبات، توانست این موسسه را طی چهار سال بعد بدل به شرکت «تراست بانک» کند که با ۵۰ میلیون دلار دهمین بانک بزرگ فیلادلفیا به‌شمار می‌رفت. در می‌۱۹۲۸ وی شرکت «بانکرز سکیوریتیز» (BSC) را برای سرمایه‌گذاری‌های عمده بانکی و خرید و فروش اوراق قرضه تاسیس کرد که در نهایت بدل به کمپانی والد همه سرمایه‌های مالی گرینفیلد شد. در نهایت بانک وی با میلیون‌ها دلار بدهی در ۱۹۳۰ بسته شد و گرینفیلد فعالیت خود در این زمینه را پایان داد. اما وی در اوج دوران «رکود بزرگ» از اینکه تحت‌محافظت از ورشکستگان قرار گیرد سر باز زد و به‌جای آن توانست خود را به‌عنوان یک غول خرده‌فروشی بازیابی کند.  وی کنترل شرکت «سیتی استورز»- که یک فروشگاه زنجیره‌ای متشکل از هفت فروشگاه فعال در ۶ ایالت بود و اکنون ورشکسته شده بود- را به‌دست آورد. این کمپانی طی ۲۰ سال بعد در سواحل شرقی آمریکا پیوسته فعالیت‌های خود را بسط داد. او در ۵ ژانویه ۱۹۶۷ در فیلادلفیا- شهری که بیشترین دامنه فعالیت‌هایش در آن صورت می‌گرفت- درگذشت.