ازرا باتلر ادی بازرگان و سیاستمدار کانادایی

ادی ۲۲ اوت ۱۸۲۷ در حومه بریستولِ ورمونت در آمریکا متولد شد و در یک مزرعه پرورش یافت. پدرش بعدتر راهی بریستول شد و به هتل‌داری روی آورد و ادی جوان دستیار او بود. در ۱۵ سالگی خانه پدری‌اش را ترک کرد و راهی شهر نیویورک شد تا در یک تجارتخانه با حقوق سه دلار در هفته شروع به کار کند. او در این کار به‌سرعت رشد کرد و حقوقش به ده دلار در هفته افزایش یافت و به‌زودی امور بانکی شرکت به وی واگذار شد. یک سال بعد خسته از زندگی شهری به ورمونت برگشت و با خرید و فروش کره، پنیر و سایر اقلام کسب‌وکاری برای خود دست و پا کرد.

تولید

ادی در سال ۱۸۵۱ ساخت کبریت‌های چوبی دست‌ساز را در ورمونت آغاز کرد. در ۱۸۵۴ کسب‌وکار خود را به هال در کبک فعلی برد، در حالی که تنها ۲۴ سال داشت و در آنجا با استفاده از چوب‌های دورریز شروع به کبریت‌سازی کرد. کسب‌وکارش به‌سرعت رشد کرد تا آنجا که کارخانه وی یکی از بزرگ‌ترین کبریت‌سازی‌های جهان در آن روزگار شد. در ۱۸۵۸ تولید سایر محصولات چوبی مانند سطل، وان، تخته شست‌وشو، سنجاق لباس و... را نیز به تولیدات خود افزود. در ۱۸۵۸ در مقیاسی خرد الوارسازی را شروع کرد و تا ۱۸۶۸ همه این موارد به‌شدت توسعه یافت. در این سال کسب‌وکار او عایدی سالانه یک میلیون دلاری برایش به ارمغان می‌آورد. در ۱۸۸۶ ادی کمپانی «‌ای‌بی‌ادی» را تاسیس کرد و تولید خمیر چوب و کاغذ را نیز به کار خود افزود.

 وی به مدت ۱۳ سال و در بازه‌های زمانی مختلف شهردار شهر هال بود و از ۱۸۷۱ به مدت چهار سال نماینده بخش اتاوا در مجلس قانون‌گذاری کبک بود و در عین حال از مدیران راه‌آهن مرکزی کانادا هم به شمار می‌رفت. ادی ۱۰ فوریه ۱۹۰۶ درگذشت.