اُم پراکاش منجال  موسس و رئیس «هیرو سایکلس»

وی ۲۶ اوت ۱۹۲۸ در کمالیه پنجاب در یک خانواده هندوی پنجابی به دنیا آمد. در ۱۹۴۴ خانواده او به آمریتسار نقل مکان کردند تا وارد تجارت قطعات یدکی دوچرخه شوند. طی چند سال در حالی که این کسب‌وکار رونق خوبی گرفته بود، شبه‌قاره هند تجزیه شد و کسب‌وکارها در آمریتسار را سخت تحت تاثیر قرار داد. منجال همراه با برادرانش به ناگزیر مرکز تجارت خود را به لودیانا بردند. آنها در ۱۹۵۶ از تولید قطعات به تولید دوچرخه تحت نام تجاری «هیرو» روی آوردند و به‌عنوان نخستین برند تولید‌کننده دوچرخه در هند در سال اول موفق به تولید ۶۳۹ دستگاه دوچرخه شدند.

آنها «هیرو سایکلس» را با سرمایه اولیه ۵۰ هزار روپیه‌ای آغاز کردند که آن را هم از یک بانک وام گرفته بودند. رشد سریع شرکت، مهندسان، مدیران و کارآفرینان را به آن جذب کرد تا به آنها در توسعه کارشان کمک کنند. مقامات ایالت پنجاب نیز آنان را تشویق و حمایت می‌کردند.

در دهه ۱۹۸۰، هیرو سایکلس به بزرگ‌ترین تولید‌کننده دوچرخه در جهان تبدیل و نام آن در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد. امروزه این کمپانی روزانه ۱۹هزار دوچرخه تولید می‌کند.

ام و برادرانش دامنه فعالیت‌های گروه هیرو را به بخش‌های مختلفی همچون خودرو، ‌آی‌تی، خدمات و... تسری دادند و موفق شدند «هیرو هوندا» را تاسیس کنند که امروزه به «هیرو موتورکورپ (Hero Motocorp)» مشهور بوده و در واقع یک سرمایه‌گذاری مشترک بین هیروسایکلس و شرکت هوندا برای تولید موتورسیکلت به شمار رفته و کم‌کم دارد به بزرگ‌ترین تولید‌کننده این وسیله نقلیه در کل جهان تبدیل می‌شود.

در دهه ۱۹۹۰‌، ام از نخستین کسانی بود که ایده تولید دوچرخه‌های برقی در هند را کشف کرد. وی ریاست هیروسایکلس و گروه‌های زیرمجموعه آن را بر عهده داشت. او گفته است: «بر آنم که زندگی بزرگ‌ترین آموزگار جهان و بزرگ‌ترین مدرسه است. من از اشتباهات و تنگناهای زندگی‌ام درس گرفتم. سخت است که یک روز بگذرد و من چیز تازه‌ای یاد نگیرم.» او در ۱۳ اوت ۲۰۱۵ چشم بر جهان بست.