جوناس هنوی، نویسنده کتاب  «زندگی نادرشاه»

او در ۱۲ اوت ۱۷۱۲ در پورتسموث در جنوب انگلستان ‌زاده‌ شد. در کودکی پدرش را که مسافرخانه‌چی بود از دست داد و پس از آن خانواده راهی لندن شدند. در ۱۷۲۹ به‌عنوان شاگرد نزد یک بازرگان در لیسبون مشغول به‌کار شد و در ۱۷۴۳ کسب‌و‌کاری برای خود در لندن راه‌اندازی کرد. او شریک فردی به‌نام دینگلی در سن‌پترزبورگ شد و همین امر سبب‌ساز سفر او به‌سمت روسیه و ایران گشت. پس از ترک سن‌پترزبورگ از مسکو، تزاریتسین (ولگوگراد) و آستراخان از طریق دریای خزر به‌استرآباد رسید. در این بندر مال‌التجاره وی از سوی فردی به‌نام محمد‌حسن بیگ مصادره شد و پس از تحمل سختی‌های فراوان توانست خود را به ‌اردوی نادرشاه افشار برساند. او تحت‌محافظت این پادشاه قرار گرفت و توانست ۸۵ درصد از اموال خود را بازپس گیرد.

وی توانست مشکل ترانزیت کالاهای بریتانیایی از طریق روسیه به‌مقصد ایران را حل کند و به‌ایرانیان برای ساخت کشتی کمک کرد. هنوی در قرن هجدهم نقشه دریای خزر را کشید.

در سفر بازگشت در رشت بیمار شد، دزدان دریایی به ‌کشتی‌اش حمله کردند و او ۶هفته در کشتی قرنطینه شد اما در نهایت توانست در اول ژانویه ۱۷۴۵ به ‌سن‌پترزبورگ برسد.

در ژوئیه ۱۷۵۰ پایتخت روسیه را ترک کرد و در آلمان و هلند به‌سفر پرداخت تا در نهایت به‌انگلستان رسید. او بقیه عمر خود را در لندن گذراند؛ جایی‌که شرح سفرهای خود را در ۱۷۵۳ منتشر کرد و خود را وقف امور خیریه کرد.

هنوی در ۱۷۵۶ «انجمن دریانوردی» را در راستای حمایت از دریانوردان انگلیسی تاسیس کرد و در ۱۷۵۸ از مدیران بیمارستان فاندلینگ شد تا اینکه در ۱۷۷۲ معاون این نهاد شد. در تاسیس بیمارستان ماگدالن نقشی کلیدی ایفا کرد و در ۱۷۶۱ توانست سیستمی بهتر برای ثبت تولدها در شهر لندن راه‌اندازی کند.

او هرگز ازدواج نکرد و در ۵ سپتامبر ۱۷۸۶ در لندن درگذشت. گفته می‌شود وی نخستین مرد از اهالی لندن بود که از چتر استفاده کرد (پیش از وی یک زن در ۱۷۰۵ از چتر استفاده کرده بود).

  مخالفت با نوشیدن چای

هنوی از مخالفان سرسخت این نوشیدنی بود و در ۱۷۵۶ در یک مقاله از مضرات چای برای سلامتی سخن گفت. وی می‌گفت که چای به‌سیستم تنفسی آسیب می‌زند و سبب ضعف اعصاب می‌شود. او همچنین دغدغه تجارت چای با چین را در نظر داشت و معتقد بود که چنین داد و ستدی به‌اقتصاد بریتانیا ضربه می‌زند. از دیدگاه وی ثروت مردم بریتانیا به‌جای صرف امور دفاعی کشور راهی کشورهای دیگر می‌شد و از نظر وی نوشیدن چای به‌ضعف اقتصادی و فکری اهالی بریتانیا می‌انجامید.

هنوی ۷۴ اثر چاپ شده داشت که بیشتر آنها به‌شکل جزوه بود. از آن میان باید به «گزارش تاریخی تجارت بریتانیا در دریای خزر (۱۷۵۳)» اشاره کرد.