جان پل گتی جونیور، مجموعه‌دار

 جان پل جونیور، هفتم سپتامبر ۱۹۳۲ روی عرشه کشتی و در نزدیکی آب‌های بندر جنوای ایتالیا به دنیا آمد، اما کودکی‌اش در لس‌آنجلس سپری شد. پس از طلاق پدر و مادرش، او با مادرش زندگی می‌کرد و پس از ازدواج سوم مادرش با او راهی سان‌فرانسیسکو شد. در ۱۹۵۰ برای جنگ کره نام نوشت و دوره‌ای را در سئول گذراند. او در ۱۹۵۸ از سوی پدرش به ریاست شعبه شرکت نفت گتی در ایتالیا رسید.

  ازدواج

ازدواج اول او با ابیگیل هریس، قهرمان پیشین واترپولو در ۱۹۶۴ به طلاق انجامید. ازدواج دومش با یک بازیگر هلندی به نام تالیتا پل دو سال بعد صورت گرفت. تالیتا در ۱۹۷۱ در پی مصرف بیش از حد هرویین درگذشت. در ۱۹۹۴ گتی جونیور برای بار سوم با زنی به نام ویکتوریا هولدزوورث ازدواج کرد.

  گروگان‌گیری پسر گتی جونیور

گتی پس ار مرگ همسر دومش، مدتی زندگی توام با انزوا را در پیش گرفت و اعتیادش به هرویین تشدید شد. در ۱۹۷۱ یک گروه مافیایی به نام ندرانگتا پسر ۱۶ساله او با نام جان پل گتی سوم را به گروگان گرفته و درخواست ۱۷ میلیون پول نقد داشتند. گتی از پدرش جان پل گتی خواست این پول را بپردازد، اما گتی سینیور با این استدلال که پرداخت چنین پولی جان ۱۳ نوه دیگرش را به خطر خواهد انداخت، از پذیرش این خواسته سر باز زد. گروگان‌گیران نیز گوش بریده گتی سوم را به یک روزنامه فرستاده و تاکید کردند که اگر طی ۱۰ روز آتی ۲/ ۳ میلیون دلار به آنها پرداخت نشود، گوش دیگر گتی سوم را خواهند برید. در نهایت این گروگان‌گیری با پرداخت ۲/ ۲ میلیون دلار به پایان رسید و ۹ فرد وابسته به این باند بازداشت شدند که از آن میان تنها دو نفر محکوم شناخته شدند. گتی سوم پس از آن هرگز نتوانست از این شوک روحی خلاص شود و چندی بعد به‌شدت معتاد شد. در ۱۹۸۱ در پی مصرف زیاد مواد و الکل قدرت تکلم خود را از دست داد و تقریبا کور شد و در مابقی عمر توانایی حرکت خود را نسبتا از دست داد. وی در سال ۲۰۱۱ درگذشت.

  نیکوکاری گتی جونیور

گتی بیش از ۱۴۰ میلیون پوند صرف امور فرهنگی و هنری کرد که از آن میان باید به پرداخت ۵۰ میلیون پوند به گالری ملی بریتانیا اشاره کرد. او در ۱۹۸۷ در بریتانیا به جایگاه شوالیه ارتقا یافت، اما از آنجا که تابعیت این کشور را نداشت و نمی‌توانست از لقب «سر» استفاده کند، در ۱۹۹۷ به تابعیت بریتانیا درآمد.  ثروت شخصی وی برابر با ۶/ ۱میلیارد پوند برآورد می‌شد. او حمایت‌های مالی شایانی از موزه بریتانیا، انستیتو فیلم بریتانیا، موزه جنگ امپراتوری و... انجام داد. گتی آوریل ۲۰۰۳ در بیمارستانی در لندن درگذشت.