همفری گیلبرت، دریانورد استعمارگر

او سال ۱۵۳۹ در گرین وی بریکشام به دنیا آمد و در کالج ایتون و دانشگاه آکسفورد دانش آموخت. او زبان‌های فرانسه و اسپانیولی را یاد گرفت و در دانش جنگ و دریانوردی به مطالعه پرداخت. او در جریان محاصره نیوهاون در نرماندی حضور داشت و در آنجا به سال ۱۵۶۳ زخمی شد. در اواخر ۱۵۶۶ نزد ملکه رفت و کتاب خود را که در خصوص اکتشاف گذرگاه شمال غرب بود، به وی اهدا کرد.

پس از ترور شین اونیل در ۱۵۶۷ وی به فرمانداری اولستر منصوب شد و به عضویت پارلمان ایرلند درآمد. در ۱۵۷۰ به انگلیس برگشت، ازدواج کرد و یک سال بعد به عضویت پارلمان انگلستان درآمد. از ۱۵۷۲ تا ۱۵۷۸ خود را وقف نوشتن کرد و در این دوران پیشنهادی برای تاسیس یک آکادمی به ملکه ارائه داد؛ پیشنهادی که در نهایت با هدایت سر توماس گرشام به تاسیس کالج گرشام منجر شد.

او باقی‌مانده عمر خود را صرف سفرهای اکتشافی دریایی نافرجام کرد و در این راه از ثروت خانوادگی خود بهره برد. در ۱۵۷۸ بندر پلیموت در جنوب‌غربی انگلستان را با ناوگانی متشکل از هفت کشتی به سمت آمریکای شمالی ترک گفت. اما این ناوگان در دریا گرفتار توفان شد و شش‌ماه بعد ناگزیر بازگشت.  در تابستان ۱۵۷۹ از سوی مقامات ایرلند به وی ماموریت داده شد تا از دریا و زمین به جیمز فیتز موریس فیتزجرالد حمله کند، اما این‌بار نیز ناوگان او دچار توفان شد و در کورنوال گم شد؛ حادثه‌ای که در ذهن ملکه نسبت به توانایی‌های وی تردید ایجاد کرد.

گیلبرت که یکی از مدافعان گذرگاه شمال غرب به سوی چین بود، در ۱۵۶۶ در حضور ملکه اذعان کرد که گذرگاه شمال شرق به سمت چین بسیار خطرناک است. او گفت: «در آنجا هوا چنان مه‌آلود است که نمی‌توان کشتی را هدایت کرد.» در نهایت ناوگانی از انگلستان برای یافتن این گذرگاه اعزام شد، اما این سفر نیز توام با شکست بود. گیلبرت ۹ سپتامبر ۱۵۸۳ در آب‌های جزایر آزور (در اقیانوس‌ اطلس‌ که‌ بخش‌ خودمختارى از کشور پرتغال‌ است‌) درگذشت.