آنتوان ایزمری بازرگان دموکراسی خواه

در آستانه انتخابات ۱۹۹۰ (که درنهایت به پیروزی آریستید انجامید)، ایزمری، جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق آمریکا را متهم کرد که در تلاش است تا مارک بازین رقیب آریستید را به قدرت برساند. او به رابرت مک‌نامارا وزیرخارجه وقت آمریکا که در هائیتی حضور داشت گفت که اگر بازین در یک انتخابات تقلبی پیروز شود قطعا در آن کشور حمام خون به راه خواهد افتاد.

هر چند آریستید در نهایت پیروز آن انتخابات شد اما با کودتای ۱۹۹۱ سرنگون و به تبعید فرستاده شد. در این میان ایزمری سازمانی به نام «KOMEVEB» را با هدف کشف وقایع مرتبط با کودتا و انتشار اسناد آن و نیز بازگشت دموکراسی به هائیتی تاسیس کرد. در ۱۹۹۲ برادر ایزمری، ژرژ از سوی یک گروه از شبه‌نظامیان وابسته به رژیم جدید کشته شد. متعاقب این رویداد ایزمری شکوائیه‌ای خطاب به کمیسیون حقوق‌بشر قاره آمریکا نوشت که قطعنامه شدیدا انتقادی این کمیسیون و محکومیت این قتل از سوی کمیسیون را به دنبال داشت.

  قتل ایزمری

در ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۳ ایزمری در یک گردهمایی برای بزرگداشت سالگرد کشتار سنت ژان بوسکو (۱۹۸۸) شرکت کرد. در کشتار یاد شده عده زیادی در یک تلاش نافرجام برای کشتن آریستید که در آن زمان کشیش بود، به قتل رسیده بودند. در گردهمایی ۱۹۹۳، روزنامه‌نگاران و حامیان حقوق‌بشر که پیش‌تر احتمال یورش شبه‌نظامیان را می‌دادند، عمدتا شرکت نکرده بودند اما ایزمری به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که پلیس به وی هشدار داده که اگر این گردهمایی صورت بگیرد خونریزی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در ساعت ۶ صبح گروهی از شبه‌نظامیان لباس شخصی کلیسای محل گردهمایی را محاصره کردند و تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در این میان ۱۰ تن از لباس‌شخصی‌ها ایزمری را به بیرون کلیسا بردند و او را به قتل رساندند.

در ۱۹۹۵ و پس از بازگشت آریستید به قدرت ۱۴ نفر به اتهام قتل ایزمری محاکمه و رهبر سابق شبه‌نظامیان و دو تن از افسران پلیس به حبس ابد با عمال شاقه محکوم شدند. کاترین کین در فیلمی مستند با عنوان «Rezistans» (مقاومت) به زندگی ایزمری و مقاومت او در برابر کودتای ۱۹۹۱ پرداخته است.