تیم وایز، فعال ضد نژادپرستی

وایز ۴ اکتبر ۱۹۶۸ در نشویل تنسی به دنیا آمده و دانش‌آموخته علوم سیاسی و نیز مطالعات آمریکای لاتین از دانشگاه تولان نیواورلئان است. او در دوران دانشجویی به جنبش ضد آپارتاید پیوست که خواهان قطع همکاری دانشگاه تولان با شرکت‌هایی بود که با دولت آفریقای‌جنوبی کار می‌کردند.

وایز پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در سال ۱۹۹۰، فعالیت‌های ضد نژادپرستی خود را آغاز کرد و از مدیران «ائتلاف لوئیزیانای ضد نژادپرستی و نازیسم» شد؛ نهادی که در اصل برای شکست دادن دیوید دوک در انتخابات سنا (۱۹۹۰) و فرمانداری لوئیزیانا (۱۹۹۱) تاسیس شده بود.  پس از آن وایز با شماری از سازمان‌های اجتماعی و گروه‌های سیاسی در باتون‌روژ و نیواورلئان همکاری کرد که از آن میان باید از «ائتلاف لوئیزیانا برای عدالت مالیاتی» و اتحادیه کارگران صدمه‌دیده لوئیزیانا و دستورکار برای کودکان یاد کرد.  در سال ۱۹۹۵ وایز سلسله سخنرانی‌هایی در آمریکا در زمینه نژادپرستی، نقد امتیاز سفیدپوستان و ارائه راه‌حل‌هایی در خصوص این موضوعات ارائه داد. او سال بعد به نشویل بازگشت و به شهرت ملی رسید.

وایز از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ مشاور بنیاد روابط نژادی در دانشگاه فیسک بود. همچنین در شماری از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از جمله «شوی مانتل ویلیامز»، «داناهیو»، «پاولا زان نَو»، «ام‌اس‌ان بی‌سی لایو» و برنامه ۲۰/ ۲۰ تلویزیون ‌ای‌بی‌سی حاضر شد تا در باب موضوعات مرتبط با امتیازات سفیدپوستان و نژادپرستی در آمریکا سخن بگوید.  از دیدگاه وایز، نژادپرستی به دلیل سابقه عیانی که در آمریکا داشته، نهادینه شده و تاکنون نیز به اشکال مختلف ادامه یافته است. او بر آن است که هر چند سوگیری فردی به سمت نژادپرستی نسبت به گذشته کمتر شده (یا دست‌کم‌ کمتر به صورت صریح بیان می‌شود)، اما نهادهای موجود همچنان رجحان نژاد سفید را فربه‌تر کرده و آن را ادامه می‌دهند.

وایز می‌گوید، در جوامع چندنژادی همچون آمریکا، همه افراد (سفیدپوستان و رنگین‌پوستان) عناصر مختلف تفکر نژادپرستانه را درونی کرده‌اند، اما نمی‌توان گفت چون جامعه این روش را شرطی‌سازی کرده، پس جامعه هم الزاما باید تفکر نژادپرستانه داشته باشد. آحاد جامعه باید این شرطی‌سازی را به چالش بکشند و به سمت برابری حرکت کنند.

  زندگی شخصی

وایز در سال ۱۹۹۸ ازدواج کرد و اکنون دو فرزند دارد. هر چند وایز خود را به لحاظ موروثی و قومیتی یهودی می‌داند، اما به یهودیت و دستورات آن به عنوان یک دین عمل نمی‌کند. او منتقد رژیم صهیونیستی بوده و به لحاظ فلسفی با صهیونیسم مخالف است؛ زیرا از دیدگاه وی این رویکرد نه‌تنها نسبت به غیریهودیان در فلسطین ظلم روا می‌دارد بلکه حتی برای یهودیان نیز زیان‌بخش بوده است.