نخستین هواپیمایی که در مسجدسلیمان به زمین نشست

این هواپیما از نوع رایپر۴۶ و مبدأ حرکت آن لندن بود. مسافران این پرواز را کارشناسان زمین‌شناسی و تجهیزات آن را اقلام و لوازم کاری آنها، میکروسکوپ و مقداری دارو تشکیل می‌داد. در زمینی که هواپیما بر آن فرود آمده بود، اولین فرودگاه ایران -در منطقه نفتی «یمهه» واقع در مسجدسلیمان- به‌منظور جابه‌جایی مدیران و اقلام و مراسلات نفتی ساخته شد.  بسیاری پروازی را که به خلبانی کوزمینسکی روسی با هواپیمای بلوبر۱۱ در سال ۱۲۹۲ه.ش در تهران انجام شد، نخستین پرواز یک هواپیما بر فراز آسمان ایران نامیده‌اند، اما واقعیت این است که پرواز هواپیماهای صنعت نفت در ایران پیش از این تاریخ انجام شده بود.  نخستین فرودگاه رسمی ایران نیز فرودگاه قلعه‌مرغی بود که هشتم مرداد ۱۳۰۱ه.ش مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما شهرهای نفتی ایران، از جمله مسجدسلیمان، پیش از این تاریخ صاحب فرودگاه شدند.

به هر روی اولین فرودگاه مسجدسلیمان بی‌رقیب نماند و با افزایش تردد انگلیسی‌ها به این منطقه، فرودگاه دیگری در محلی به نام «گلگیر» احداث شد. در آن روزگار شرکت‌هایی همچون کی‌ال‌ام هلندی و بریتیش‌ایرویز انگلیسی رفت و آمد زیادی به آنجا داشتند. نخستین هواپیماهای نفت از نوع «رایپر» بودند که بعدها هواپیماهای «داو» (Dove) با ظرفیت ۱۲نفر نیز خریداری شدند و با کادر خلبانی انگلیسی به پرواز درآمدند.  هم‌زمان با آغاز تولید نفت در جنوب کشور، فرودگاه‌های یمهه مسجدسلیمان، فرودگاه اهواز (کوت عبدالله)، هفتکل، گچساران و فرودگاه آبادان، مورد بهره‌برداری قرار گرفتند و هواپیماهای حمل‌ونقل هوایی نفت در آنها شروع به کار کردند. در سال‌های بعد نیز با عملیاتی شدن مخازن و ذخایر جزایر خارگ، لاوان و سیری پرواز هواپیماها به این جزایر انجام شد.  با کاهش فعالیت‌های نفتی در این مناطق، بسیاری از این فرودگاه‌ها بلااستفاده ماندند. هرچند فرودگاه مسجدسلیمان که اکنون به نام فرودگاه شهید آسیایی شناخته می‌شود، بعد از ملی شدن صنعت نفت با خرید چند فروند هواپیما از سوی وزارت نفت، شاهد پروازهای بسیاری بود.

در آبان ۱۳۸۷ به مناسبت صدسالگی فرودگاه مسجدسلیمان، به عنوان نخستین فرودگاه خاورمیانه، حدود ۵میلیارد تومان برای مرمت و بازگشایی این فرودگاه از سوی وزارت نفت اختصاص یافت.

شرکت هواپیمایی نفت که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در کشور به شمار می‌رود، یکی از ۴فروند فوکر ۱۰۰ خود را به نام مسجدسلیمان نام‌گذاری کرده است.