هانا میچل، فعال حقوق زنان

هانا میچل ۱۱ فوریه ۱۸۷۲ در حوالی دربی‌شایر به دنیا آمد و در خانه تحت آموزش‌های پدرش خواندن را آموخت. وی از همان آغاز به نابرابری جنسیتی در فضای خانه پی برد و از ازدواج‌های اجباری دختران در پیرامون خود آگاه شد. در ۱۳سالگی نزد  یک خیاط شاگردی کرد و یک سال بعد در پی بروز بحثی با مادرش، خانه را ترک کرد و نزد برادرش رفت تا با خانواده وی زندگی کند.  ۱۹ساله بود که به بولتون لانکشایر رفت و در آنجا به عنوان خیاط مشغول به کار شد.

میچل در بولتون مطالعات بیشتری کرد و در باب ضرورت کاهش ساعات کار کارگران مغازه‌ها به بحث و تحقیق پرداخت. از دیدگاه وی شرایط کار زنان در صنعت پوشاک بسیار ناعادلانه و توام با دریافت دستمزد اندک بود.

در خانه‌ای که اقامت داشت، با خیاطی به نام گیبون میچل آشنا شد و در ۱۸۹۵ با وی ازدواج کرد. آنها صاحب یک فرزند پسر شدند و سرپرستی دختربچه یتیمی را نیز بر عهده گرفتند. با آنکه شوهرش با وی بر سر تقسیم عادلانه کارهای خانه به تفاهم رسیده بود، او به‌زودی از این ازدواج که با ایده‌آل‌های او همخوانی نداشت، سرخورده شد. وی همچنان به خیاطی ادامه می‌داد تا بتواند کمک‌خرج خانه باشد. او همچون سایر زنان در جنبش سوسیالیزم می‌کوشید تا سوسیالیست‌های مرد را از اهمیت مباحث فمینیستی آگاه کند.

این زوج راهی نیوهال در دربی‌شایر شدند؛ جایی که سوسیالیست‌ها در این ناحیه معدنی، مکانی برای برگزاری نشست‌های خود تاسیس کرده بودند. در ۱۹۰۰ میچل در آنجا برای مردم در طرفداری از حقوق زنان و کارگران سخنرانی می‌کرد. این چهره مشهور کنشگر حوزه حقوق اجتماعی و کاری زنان ۲۲ اکتبر ۱۹۵۶ در خانه شخصی خود در منچستر درگذشت.