داستان کادیلاک در ایران

هرچند در سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ تقریبا بازار خودروهای لوکس توسط اروپایی‌‌ها قبضه شده بود، اما با عبور از قرن بیستم برندهای لوکس آمریکایی دوباره با پوست‌اندازی وارد کارزار شدند. در دهه ۵۰ تا ۷۰میلادی می‌‌توان گفت خودروهای لوکس آمریکایی در بهترین دوران خود قرار داشتند. در آن دوران رولزرویس به‌عنوان نماد خودروهای تشریفاتی و لوکس، مرسدس‌‌بنز با کلاسS و اتاق رویایی W۱۰۰، بنتلی و گربه انگلیسی یعنی جگوار در بسیاری از بازارهای جهان رقابتی سخت داشتند؛ اما در اروپا حضور خودروهای عریض و طویل لوکس آمریکایی کمتر بود.

بیشتر خودروهای لوکس‌‌آمریکایی یا متعلق به کلکسیونرها بود یا به‌عنوان خودروهای تشریفات توسط مقامات کشورها مورد استفاده قرار می‌‌گرفت. اما در بازار آمریکا شرایط فرق می‌‌کرد. همه برندهای معروف جهان که توان ساخت خودروهای لوکس را داشتند، در بازار آمریکا با حریفان آمریکایی مبارزه می‌‌کردند. اما در بازار ایران شرایط کمی فرق داشت؛ زیرا بنتلی و رولزرویس در ایران تقریبا حضور نداشتند و لینکلن نیز جزو خودروهای پرشمار نبود. جگوار هم خیلی جدی در ایران نقش‌‌آفرینی نمی‌‌کرد، به همین دلیل بازار خودروهای لوکس بیشتر بین مرسدس‌‌بنز و کادیلاک تقسیم شده بود. در دوران دهه ۴۰ و ۵۰ تقریبا می‌‌توانستید همه مدل‌های تولیدشده توسط این ۲ برند را در ایران ببینید. اما با آغاز دهه ۵۰ و تولید مدل W۱۱۶ کلاس S توسط ستاره آلمانی، ورق برگشت و فروش بالای این خودرو در ایران گوی سبقت را از کادیلاک ربود.

محبوبیت کادیلاک در ایران و بازاریابی درست مدیران آن روزگار جنرال‌‌موتورز ایران، باعث شد آنها به فکر تولید یک رقیب جدی برای مرسدس‌‌بنز باشند. رقیبی که بتواند سود بالای عرضه خودرو در این بخش از بازار را راهی کیلومتر ۹جاده مخصوص تهران-کرج (محل کارخانه جنرال‌‌موتورز ایران و پارس‌خودرو فعلی) کند. پس بدون شک برای رقابت با مرسدس‌‌بنز باید به سراغ کادیلاک می‌‌رفتند؛ زیرا این خودرو در میان محصولات جنرال‌‌موتورز توان رقابت با ستاره آلمانی را داشت و این موضوع قبلا در بازار ایران ثابت شده بود. اما مگر می‌‌شود کادیلاک را در جایی غیر از آمریکا ساخت؟ در آن دوران پاسخ این سوال خیر بود. اما تلاش‌‌های جعفر اخوان موسس جنرال‌‌موتورز ایران و سرمایه‌‌گذاری GM در ایران باعث شد در تصمیمی بزرگ نگین درخشان تاج جنرال‌‌موتورز راهی ایران شود. در پس این تصمیم نیز کادیلاک مدلSeville که در سال۱۹۷۷ به‌‌تازگی معرفی شده بود و مدل روز این خودروساز به‌‌شمار می‌‌رفت، سر از ایران در آورد.

 

منبع: جوان خودرو