رکود در کرونا، رونق دررمضان

  کرونا چه تاثیری بر کسب و کار شیرینی فروشان گذاشت؟

شیوع ویرس کرونا روی بسیاری از کسب و کارهای کشور تاثیر منفی گذاشت و کسب وکار ما هم استثنا نبود و بالطبع متاثر شد. ضمن اینکه ما از قبل نیز دارای زیان‌های انباشته‌ای متاثر از موضوعات دیگری بودیم.

  چه زمانی به صنف شما ابلاغ شد واحدهای فروش را تعطیل کنید؟

زمان دقیقش را یادم نیست اما در اسفند به صنف ما ابلاغ شد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا واحدهای خود را در سطح شهر تعطیل کنند. اما در ۳۱ فروردین ماه سال جاری اعلام شد که شیرینی جزو کالاهای آسیب‌رسان نیست و واحدهای قنادی می‌توانند مثل گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.در اواخر اردیبهشت نیز اعلام شد که کافی شاپ‌ها یا کافه قنادی‌ها نیز می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

  بازار شیرینی و کافه‌ها در این مدت چگونه بود؟

شیوع ویروس کرونا در ایران مصادف با دوران نوروز بود و ایام عید از جمله زمان‌هایی است که بازار شیرینی فروشان و کافه‌ها رونق دارد و مردم حجم شیرینی زیادی را برای مصرف در مهمانی‌ها و دید و بازدیدها تهیه می‌کنند اما متاسفانه شوک کرونا در این دوره موجب تقاضای بسیار پایین شد. این کسادی در دوره ماه رمضان کمی ترمیم شد و در این ماه تقاضای شیرینی اندکی بیشتر و کسب و کار قنادی‌ها رونق گرفت اما پس از آن مجددا کرونا تاثیر خود را ادامه داد و تقاضا کم شد. وضعیت کافه‌ها نیز به همین منوال است اما در روزهای اخیر شاهد هستیم که این بخش در حال رونق گرفتن است

  رفع محدودیت‌ها که اخیرا اعمال شده چه تاثیری داشته است؟

هم اکنون و با باز شدن مجدد واحدهای صنفی بازار کمی رونق گرفته است اما حجم تقاضا و فروش به دوران پیش از کرونا نرسیده است.

  آیا در دوران کرونا قنادی‌ها یا کافه‌هایی بودند که واحدهای خود را تعطیل کنند یا بخواهند کاربری آن را تغییر دهند؟ آیا درخواستی در این مورد به اتحادیه شما داده شد؟

بله به‌صورت شفاهی مواردی بود که خواهان این کار بودند اما به‌طور کتبی درخواستی مبنی بر تعطیلی یا تغییر کاربری دریافت نکردیم، البته این وضعیت درخصوص کافه‌ها با شدت بیشتری همراه بوده به‌طوری‌که بسیاری از آنها واحدهای کسب خود را واگذار کردند همچنین در بسیاری از واحدهای تولید شیرینی مجبور به کاهش تعداد پرسنل خود شدند.

  مواد اولیه تولید شیرینی در ایران تا چه حد داخلی یا وارداتی است؟

به جز شکر که بخش عمده آن تولید داخل است مابقی مواد اولیه ما مانند کاکائو، کنجد، وانیل، نارگیل، ژلاتین و... از خارج وارد می‌شود. همچنین روغنی که ما در کارگاه‌های شیرینی‌سازی استفاده می‌کنیم بخش اعظم مواد خام‌‌اش از خارج وارد می‌شود.

  پس قیمت ارز هم بر کسب‌و‌کار شما تاثیر دارد؟

صد در صد. با افزایش قیمت ارز، قیمت این مواد اولیه وارداتی هم زیاد می‌شود در نتیجه قیمت نهایی شیرینی‌ها نیز زیاد می‌شود.

  دولت چه حمایتی می‌تواند بکند؟

دولت در بخش‌های مختلف به ویژه از لحاظ تامین اجتماعی یا مالیات می‌تواند تسهیلاتی را در اختیار تولیدکنندگان بگذارد تا هم دامنه سود آنها حفظ شود و کسب و کارشان تعطیل نشود و هم کالای خود را با قیمت معقول و منطقی به فروش برسانند و به مصرف‌کنندگان نیز فشار کمتری وارد شود اما متاسفانه تاکنون حمایت لازم از سوی دولت صورت نگرفته است.