بهترین زمان برای حذف ارز یارانه‌ای

  چرا صنایع غذایی که همواره مورد حمایت دولت بوده تا این حد تحت‌تاثیر قیمت ارز است؟

این حوزه تنها بخشی بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کرد که اکنون به تدریج این ارز در حال حذف شدن است. مطابق بررسی مرکز پژوهش‌ها اگر این ارز به‌طور کامل حذف شود باعث ایجاد ۱۵ درصد تورم در سبد خانوار خواهد شد، از طرف دیگر دولت اگر می‌خواهد از خانوارها حمایت کند باید مدل پرداخت یارانه را تغییر دهد. الان فردی که خانه و ماشین میلیاردی دارد همان نانی را خریداری می‌کند که در محل‌های کوره‌پزی کارگر ساده آن را تهیه می‌کند.

  این مدل پخش یارانه چه فساد‌هایی ایجاد می‌کند؟

این ارز یارانه‌ای باعث شده که صادرات برنامه‌ریزی نشده و بی‌هدف ما یا قاچاق به کشورهای همسایه افزایش پیدا کند به‌طور مثال شیرخشک در عراق تنی ۲۲۰۰ دلار است اما شرکت‌های ایرانی به قیمت ۱۸۰۰ دلار صادر می‌کنند، در واقع همان شیر یارانه‌ای را خشک می‌کنند و صادر می‌کنند که این کار باعث کوچک‌تر شدن سفره مردم عادی خواهد شد.

  در سال‌جاری به‌طور متوسط قیمت مواد غذایی چه میزان افزایش داشته است؟

هر محصولی که مواد اولیه آن دیگر ارز یارانه‌ای نمی‌گیرد افزایش قیمت داشته است. به‌طور میانگین ما شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها در این حوزه هستیم.

  آیا سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ به تعداد محدودی کالا درست است؟

پیشنهاد ما این است که اکنون که با نوسان قیمت ارز افزایش قیمت‌ها آغاز شده و اصطلاحا در اوج جهش قیمت‌ها هستیم، همزمان ارز یارانه‌ای نیز حذف شود تا آقایان معاون وزیر و ومدیران کل بازنشسته دست از واردات نهاده‌های دامی بردارند و در جای دیگر خدمت کنند. دولت هم مانند لاتاری فروش خودرو که از کد ملی و سامانه صحت اطلاعات افراد را تایید می‌کرد می‌تواند با استفاده از همان روش کمک‌های لازم را به‌صورت مستقیم به دهک‌های پایین جامعه برساند. اکنون بهترین وقت برای این جراحی بزرگ اقتصادی است تا یک‌بار برای همیشه یارانه‌های هدفمند به افراد نیازمند پرداخت شود.