مشکل ثبت سفارش برای واردات تجهیزات‌ آی‌تی تا چه حد جدی است؟

اوایل امسال مشکل ثبت سفارش وجود داشت و دلیل اصلی آن هم کنترل واردات و حمایت از تولیدات داخلی عنوان شد اما به مرور این مشکل حل شد و مشکل بزرگ‌تری به وجود آمد که دیگر مشکل ثبت سفارش باید به عنوان یک مشکل جزئی نگریسته شود.

  مشکل بزرگ‌تر واردکنندگان چیست؟

مشکل بزرگ‌تر نحوه تخصیص ارز نیمایی توسط بانک مرکزی است. چون در حال حاضر ارائه این ارز به آن دسته واردکنندگانی که ارز نیمایی به آنها تخصیص داده شده و قبلا می‌توانستند این ارز را دریافت کنند، تقریبا متوقف شده. به نظرم بزرگ‌ترین مشکل نبود گفت‌وگوی موثر و مفید میان واردکنندگان و بانک مرکزی است. این دو مجموعه نباید یکدیگر را غریبه بدانند و ضمن گفت‌وگوی شفاف با هم، باید یکدیگر را در جریان مشکلات خود قرار دهند.

  ارز نیمایی به کدام واردکنندگان داده می‌شود؟

متاسفانه همه چیز مبهم است و حتی مشخص نیست همان زمانی هم که ارز نیمایی به بعضی از واردکنندگان داده می‌شد به چه کسانی و چرا داده می‌شد و به دیگران چرا پرداخت نمی‌شود. به بیان دیگر شرایط تخصیص ارز نیمایی به واردکنندگان تجهیزات آی‌تی مشخص نیست. بانک مرکزی باید به طور شفاف به واردکنندگان اعلام کند شرایط تخصیص ارز نیمایی به تولیدکنندگان و واردکنندگان چیست.

  غیر از ارز نیمایی واردکنندگان چه مشکل دیگری دارند؟

علاوه بر نحوه تخصیص ارز نیمایی توسط بانک مرکزی مشکل بعدی که به ویژه با شیوع ویروس کرونا بسیار جدی شد حمل و نقل دریایی و هوایی تجهیزات‌ آی‌تی است چون بسیاری از لنج‌های محلی به دلیل کرونا کار نمی‌کنند. همچنین چون بسیاری از کالاها و تجهیزات‌ آی‌تی همراه با هواپیماهای مسافرتی جابه‌جا می‌شود و از آن جا که در دوران کرونا خیلی از پروازهای مسافرتی کم شد، میزان واردات با این نوع پروازهای مسافرتی هم کاهش یافت.

  رابطه نرخ سود و مالیات پرداختی توسط واردکنندگان چگونه است؟

متاسفانه واقعیت صنعت آی‌تی با پرداخت مالیات توسط آن تطابق ندارد.

  چرا؟

چون در همه جای دنیا سرعت معاملات این نوع کالاها بسیار زیاد است و در نتیجه گردش مالی بسیار زیادی دارد اما در مقایسه با این گردش مالی هنگفت،  درصد سود چندانی در این حوزه وجود ندارد.

  سازمان امور مالیاتی چه می‌گوید؟

آنها به جای بررسی دقیق براساس مستندات فقط بر پایه استنباط خودشان و اینکه گردش مالی زیادی وجود دارد تصور می‌کنند به همان نسبت سودآوری این حوزه هم زیاد است. سازمان مالیاتی می‌گوید سیستم علی‌الراس برای پرداخت مالیات وجود ندارد و واردکننده باید بر اساس مستندات مالی‌اش مالیات بپردازد اما در عین حال این مستندات را نمی‌پذیرد و ادعا می‌کند رقم اعلامی ما معقول نیست. شرکت‌هایی هستند که میزان گردش مالی خود را کتمان می‌کنند اما شرکت‌هایی که میزان گردش مالی خود را اعلام می‌کنند نیز با این اتهام روبه‌رو می‌شوند که واقعیت را نمی‌گویند.  

  پیشنهاد شما چیست؟

همان‌طور که گفتم واردکنندگان، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی نباید یکدیگر را غریبه بدانند و باید بتوانند با هم گفت‌وگو کنند و مشکلات خودشان را مطرح کنند اما این مساله فقط در یک فضای شفاف ایجاد می‌شود. به نظرم ما نیازمند گفت‌وگوی بیشتر هستیم تا ابهامی در زمینه تخصیص ارز و پرداخت مالیات وجود نداشته باشد.