ارز مواد شوینده را گران کرد

 وضعیت تقاضای مواد شوینده در بازار چگونه است؟

متاسفانه در بحث مواد شوینده یک اختلاف دیدگاهی وجود دارد و یک تداخل کار میان اتحادیه عطاران، سقط‌فروشان و عمده‌فروشان موادشوینده و پاک‌کننده و اتحادیه صنف خرازی فروشان وجود دارد. گاهی شوینده زیر مجموعه آنها شمرده می‌شود و گاهی زیرمجموعه اتحادیه ما.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و به تبع آنکه به مردم توصیه شد که هم دستان خود را روزی چند مرتبه بشویند و هم اینکه مواد خریداری شده را هم با مواد شوینده می‌شویند، تقاضا برای انواع مواد شوینده افزایش یافت. در روزهای اولیه در بهمن و اسفند سال گذشته کمبود کالا در بازار وجود داشت تا جایی که فروشگاه‌های عرضه‌کننده مواد شوینده خیلی زود با حجم زیادی از تقاضا روبه‌رو شدند و خیلی زود قفسه‌های کالای شوینده خالی شد. اما بعد از تعطیلات نوروز و هر چه از روزهای اولیه شیوع کرونا فاصله گرفتیم شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده حجم تولید خود را افزایش دادند و الان خوشبختانه هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد.

 آیا احساس کرده‌اید در این مدت یک ماده شوینده خاص افزایش تقاضای بیشتری داشته باشد؟

اکثر مواد شوینده در این مدت گران شده‌اند اما برخی شامپوهای قدیمی که کیفیت بهتر دارند و در این مدت افزایش قیمتی نداشتند تقاضا نیز برایشان بیشتر بود.

 الان مهم‌ترین مشکل چیست؟

درست است که از نظر تقاضا و میزان تولید و مواد موجود در بازار مشکلی وجود ندارد اما در شرایط کنونی که نرخ ارز ثبات ندارد شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده هر روز مجبورند مواد اولیه خود را با قیمت بیشتری خریداری کنند و در نتیجه قیمت محصولات نهایی آنها هم گران‌تر می‌شود.

 عطاری‌ها در روزهای کرونا چه وضعیتی داشتند؟

واحدهایی که گیاهان دارویی می‌فروشند در این دوران و طبق دستور وزارت بهداشت تعطیل بودند. به همین دلیل درآمد بسیاری از این واحدها کاهش یافت و در همین دوران اجاره ملک آنها هم افزایش یافت و این موضوع مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورد. خوشبختانه این مشکلات هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که این واحدها درخواست لغو پروانه کسب یا تعطیلی واحد را بکنند.

 چه سازوکارهایی برای کمک به این واحدها وجود دارد؟

یکی از سازوکارها بحث مالیات است. ما درخواست کردیم که سازمان مالیاتی به واحدهایی که در این دوره تعطیل بودند کمک کرده و مشکلات آنها را لحاظ کند.

 نرخ مالیات اصناف زیرمجموعه اتحادیه شما چگونه است؟

امسال هنوز در مورد نرخ مالیات این اصناف توافقی صورت نگرفته است.

 سال گذشته چه؟

سال گذشته یک نرخ ثابت وجود نداشت و بر اساس میزان درآمد هر واحد این نرخ مالیات محاسبه می‌شد.