اتحادیه فروشندگان میخ و لولا چند عضو دارد؟

در حال حاضر ۶۰۰ واحد با پروانه و ۲۰۰ واحد در حال صدور پروانه مشغول کسب‌و‌کار هستند.

 کرونا چه تاثیری بر صنف شما گذاشت؟

ما هم مانند سایر اصناف از این موضوع آسیب دیدیم؛ هرچند اوج کار ما در ۶ ماه دوم سال است، اما همین تعطیلی اجباری ۲ ماهه ضربه سختی به ما زد. از سوی دیگر نوسان ارز باعث کمبود مواد اولیه در بازار شده و قیمت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 وضعیت تولید داخل چگونه است؟

ما در داخل در حوزه دستگیره، قفل و پلاک تقریبا همه را تولید می‌کنیم و برخی اجزای خاص مانند سیلندر را از شرق آسیا وارد می‌کنیم. علت اصلی واردات نیز نبود ماشین‌آلات با تکنولوژی روز و گران بودن آنها است؛ به‌طوری‌که واردات آنها با سرمایه شخصی آن هم وقتی بازارهای جذاب دیگری وجود دارد، اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

 دولت تا به حال بسته حمایتی ناشی از شیوع کرونا برای شما فرستاده؟

خیر. تاکنون هیچ مکاتبه یا کمکی از سوی دولت به ما صورت نگرفته است. اگر آقایان با این قوانین یک شبه کاری به اصناف نداشته باشند، خودشان می‌توانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند. البته این صحبت شامل آن دسته از همکارانی که کرونا به‌طور کامل آنها را زمین زده است، نمی‌شود؛ مانند آجیل‌فروشان یا تالارهای پذیرایی آنها واقعا دیگر چیزی ندارند.

 یکسری امور مانند بیمه، مالیات و عوارض در اختیار دولت است، می‌توان با استفاده از این ابزارها به اصناف کمک کرد؟

 به‌طور حتم می‌شود. مثال بارز آن رعایت انصاف هنگام اخذ مالیات است. در گذشته قوانین مالیاتی برای همه یکسان بود؛ اما اکنون با شرایط موجود قوانین باید برای هر صنفی تفاوت داشته باشد. اصنافی بودند که در مدت شیوع کرونا خوب کار کردند. آنها باید مالیات بپردازند و حتی چند درصد اضافه بدهند. برخی دیگر از اصناف که به‌طور نسبی در این مدت فعالیت کردند، باید در پرداخت مالیات به آنها مساعدت شود و حداقل کمک به آنها این است که آن مدتی که مجبور شدند کسب و کار خود را تعطیل کنند، مالیاتی ندهند. اما اصنافی که ضربه کامل خوردند اصلا هیچ‌گونه مالیات یا عوارضی پرداخت نکنند و به آنها تسهیلات پرداخت شود.