مشکل اصلی تخصیص ارز است

   وضعیت واحدهای دامداری، مرغداری و حوزهایی که وظیفه تامین گوشت سفید و قرمز را دارند چگونه است؟

جدا از گوشت گوسفند سایر واحدها بدون مشکل خاصی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و اگر در چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم به دلیل بالا رفتن تورم و مواد اولیه بوده؛ در واقع هیچ افزایش قیمت غیرمتعارفی نداشتیم. درصورتی‌که مواد اولیه به خصوص نهاده‌ها و خوراک دام تامین شود و مشکل تخصیص ارز نداشته باشیم تا پایان سال هیچ دلیلی برای افزایش قیمت نخواهیم داشت.

   علت افزایش قیمت تخم‌مرغ در روزهای قبل چه بود؟

این افزایش بر اثر بار روانی آزاد شدن صادرات بود. شایعه‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه صادرات مرغ و تخم‌مرغ آزاد شده و بازار نیز واکنش نشان داد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد اما پس از تکذیب خبر اکنون قیمت‌ها به حالت عادی برگشته است.

   وضعیت تولید تخم‌مرغ چگونه است؟

ما اکنون مازاد تولید داریم و هیچ مشکلی در تامین نیاز کشور نداریم اما صادرات در این شرایط برای دولت توجیه ندارد زیرا مواد اولیه را با یارانه ۴۲۰۰ به ما می‌دهد و این یارانه برای مردم ایران است نه سایر کشورها هرچند صادر‌کننده وقتی با دلار ۲۰ هزار تومانی صادر کند منفعت زیادی می‌برد.

   یعنی الان هیچ‌گونه صادراتی نداریم؟

صادرات در حوزه مرغ و تخم‌مرغ بیشتر با هدف تنظیم بازار صورت می‌گیرد. وقتی مازاد تولید داریم دولت برای حفظ تعادل به‌صورت مقطعی صادرات را آزاد می‌کند. البته این اتفاق برای خرده‌فروش‌ها است و شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند روی آن حساب باز کنند چون هیچ برنامه زمانی مشخصی ندارد، برای همین است که محصولاتی که به عراق و افغانستان صادر می‌شود اکثرا بی‌کیفیت هستند.

ما در این کشورها رقبای قوی مثل ترکیه و پاکستان داریم که خیلی راحت این بازار را در اختیار گرفتند و اگر می‌خواهیم در آنجا حضور پرقدرتی داشته باشیم و در حوزه مرغ و تخم‌مرغ و محصولات جانبی آن برای کشور ارزآوری داشته باشیم حداقل باید خیال تولید‌کننده برای یک‌سال از بخشنامه‌های یک‌شبه ممنوعیت راحت باشد. در دنیای امروز صادرات یک‌شبه حاصل نمی‌شود بلکه نیاز به برنامه‌ریزی حضور فیزیکی و فراهم کردن بستر صادرات دارد.

   مشکل تخصیص ارز در حوزه نهاده‌های دامی از سال گذشته وجود داشته، علت اصلی آن چیست؟

به هر حال ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم و کشور با کمبود ارز روبه‌رو است. از سوی دیگر این مواد به قدری با اهمیت و استراتژیک است که دولت به رغم همه محدودیت‌ها به آن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده اما مشکل این است که بوروکراسی اداری و روال تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی کند است و همین باعث کمبود در بازار می‌شود به‌طوری‌که حتی تولید‌کننده‌های مطرح و بزرگ نیز برای تامین خوراک دام خود مجبور به خرید از بازار سیاه هستند.

   برای واردات مشکلی نداریم؟

خیر، با وجود تحریم‌ها شرکت‌های وارد‌کننده می‌توانند این کالا را خریداری و به بندرهای ایران برسانند اما مشکل ارز است. بارها اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی اعلام کرده‌اند که این‌گونه تخصیص ارز فسادزا است و باعث ایجاد رانت می‌شود. وقتی دولت نمی‌تواند ارز برای واردات بدهد چگونه همین کالا در بازار سیاه موجود است. آنها چگونه وارد کردند؟ اگر قیمت ارز تک‌نرخی بود هیچ‌کدام از این رانت‌ها و بازار سیاه شکل نمی‌گرفت. دولت یک‌بار برای همیشه باید ریسک تک‌نرخی کردن ارز را به جان بخرد.