ذبح گوسفند درمنزل با بیم کرونا

   نظارت برذبح

به گفته علی صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی ایران ۳۵۴ کشتارگاه در سراسر کشور در روز عید قربان آماده خدمت‌رسانی هستند و هزار و ۶۰۰ اکیپ ثابت و سیار هم برای همین منظور در نظر گرفته شده است و پیش بینی شده که ۱۶۰ هزار راس دام برای عید قربان خریداری و قربانی شود.

او تاکید کرده است از خرید دام زنده یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند خودداری شود. ضمن آنکه افرادی که به ذبح دام مشغول هستند باید از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و خونابه‌ها نیز باید به طریق بهداشتی دفع شود.

در این میان در برخی از کشورهای اسلامی مانند اندونزی نیز دولت اعلام کرده مسلمانان این کشور می‌توانند به‌صورت آنلاین نذورات خود را ادا کنند و به خدمات آنلاین رو آورده‌اند.

   مردم جیره خشک بین نیازمندان توزیع کنند

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت نیز چند روز پیش تاکید کرد مردم درعید قربان از قربانی کردن دام پرهیز کنند و به جای آن جیره خشک بین افراد نیازمند توزیع کنند.همچنین براساس تصمیم کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی و به منظور پیشگیری از انتقال ویروس کرونا،دریافت و ذبح دام زنده در مراکز بهزیستی و مراکز تحت پوشش آنها درکل کشور نیز ممنوع شده است.

در حالی‌که دو روز به عید قربان مانده اما به نظر می‌رسد هیچ تغییری نسبت به سال گذشته برای قربانی کردن رخ نداده است. برای بررسی بیشتر این موضوع که آیا ذبح گوسفند تنها در کشتارگاه‌ها انجام خواهد شد یا به منازل هم ارسال می‌شود با تعدادی از آگهی‌های سایت‌های اینترنتی درخصوص فروش و ذبح دام تماس گرفتم.

   فروشندگان دام زنده: از مصوبه ستاد مقابله با کرونا بی خبریم

مرادی یکی از فروشندگان دام در منطقه لویزان است. او به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: هر زمان که اعلام کنید گوسفند را با قصاب به محل اعزام می‌کنیم. از او قیمت گوسفند و گوساله را می‌پرسم، او می‌گوید: قیمت هر کیلو گوسفند از ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان است. گوسفندی هم داریم که ۳۶ هزار تومان باشد اما کیفیت خوبی ندارد. گوسفندهای ما برای کردستان و آذربایجان غربی است، قیمت هر کیلو گوساله بین ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان است و حداقل مبلغی که برای یک گوساله باید بپردازید حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان است.

 البته پوست گوساله برای قصاب است و حدود ۱۰ کیلو گرم می‌شود که ۳۵۰ هزار تومان از مبلغ نهایی کسر می‌شود. او  می‌گویدکه قصاب را رایگان به محل می‌فرستیم و گوشت را خرد شده تحویل می‌دهیم.

سال‌های قبل آگهی مختص روزنامه بود، اما اکنون در فضای مجازی که محدودیت‌های رسانه‌های دولتی را ندارد قصابان کمی هنری‌تر و خوش‌ذوق‌تر فروش گوسفند زنده را آگهی می‌کنند، به‌طور مثال در یک آگهی در اینستاگرام این‌گونه نوشته شده بود: عرضه دام زنده به‌صورت بهداشتی، مستقیم بی واسطه، به شرط نصف گوشت دارای بارکد بهداشتی و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی ارسال به درب منزل شما با قصاب.

 با شماره‌ای که در زیر آن نوشته شده تماس می‌گیرم. شخصی که خود را لقمان معرفی می‌کند در مورد قیمت گوسفند می‌گوید: قیمت گوسفند خوب از ۴۰ هزار تومان شروع می‌شود، برایتان با ماشین ارسال می‌کنیم، تشریف نیاورید. به او می‌گویم قیمتی که گفتید زیاد نیست؟ می‌گوید: گوسفند ارزان‌تر هم داریم، ماده است که طعم خوبی ندارد و برای قربانی مناسب نیست، البته هر طور صلاح می‌دانید هرکسی اختیار جیبش را دارد، اما نظر من را می‌خواهید گوسفند کیلویی ۳۵ هزار تومان تهیه نکنید.

در آگهی دیگری نوشته شده: فروش گوسفند زنده با ارسال رایگان برای مراسم جشن، عقیقه، عروسی، مصارف خانگی، تولد، حاجی، عید قربان و... به تمامی نقاط تهران با قصاب مجرب و با رعایت کلیه موازین بهداشتی، به‌صورت شبانه روزی، بی‌واسطه کله و پاچه و سیرابی کاملا تمیز می‌شود و گوشت‌ها کاملا خرد و بسته بندی می‌شوند.

با این شماره تماس می‌گیرم. فروشنده گوسفند می‌گوید: نرخ گوسفند برای عید قربان حدود ۵/۱ تا ۲ میلیون تومان به بالا می‌شود، یعنی هر کیلو حدود ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان است.

به او می‌گویم قیمت پایین‌تر هم هست؟ در پاسخ می‌گوید: بله هست خانم اما یا پیر هستند و یا ماده‌اند که چندان برای مصرف جالب نیستند  گوسفند ۴ و ۵ ساله دیگر دندان ندارد و تغذیه خوبی نداشته و اگر هم می‌خواهید با قیمت پایین‌تر گوسفند تهیه کنید حتما با گوشت گوساله قاطی کنید و بعد آن را استفاده کنید، این گوشت دیرپز است. به او می‌گویم ممکن است قیمت‌ها بازهم بالاتر برود؟ می‌گوید: در صورتی که تقاضا بیشتر شود ممکن است مقداری تغییرداشته باشیم.

اگر می‌خواهید گوسفند تهیه کنید سعی کنید گوسفند سرحال و حدود یک ساله بخرید، بهترین گوسفندها در ایران نژاد مغان است که ما هم داریم، دامداری ما نزدیک تهرانسر است. اگر خواستید حضوری بیایید اگر هم نخواستید برایتان رایگان ارسال می‌کنیم.

در ضمن سیرابی، جگر، کله و پاچه و گوشت را کاملا تمیز می‌کنیم و خرد شده به شما تحویل می‌دهیم اما پوست و روده گوسفند برای قصاب است، چون به درد شما نمی‌خورد.

به او می‌گویم ستاد مقابله با کرونا تنها کشتارگاه‌ها را برای ذبح دام در عید قربان مجاز اعلام کرده، شما هم این موضوع را رعایت می‌کنید؟ می‌گوید: اصلا این موضوع را نشنیده‌ام اما اگر بخواهید می‌توانید تشریف بیاورید، ما جا داریم و ذبح بهداشتی انجام می‌دهیم اما اگر نخواستید بیایید برایتان درب منزل انجام می‌دهیم داخل پلاستیک می‌گذاریم. دیگر ریخت و پاشی هم منزلتان نمی‌شود.

   تقلب در افزایش وزن دام

او می‌گوید: فقط از دلال‌ها خرید نکنید همیشه برای عید قربان تقلب‌هایی هم در وزن گوسفندان می‌شود و با دستکاری باسکول وزن گوسفندان را بالا می‌برند یا اینکه به گوسفندان نمک می‌دهند تا تشنه شوند و آب زیادی بخورند تا وزنشان سنگین‌تر شود.

کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و هر روز ساعت ۱۴ آخرین آمار اعلام می‌شود اما گویا این آمار دیگر عادی شده به‌طوری‌که از بالاترین مدیران تا مردم عادی همگی به دنبال کارهای روزمره خود و حتی انجام مراسم معمول و خانوادگی خود هستند.