افزایش متقاضیان فرش‌های دستباف کوچک

 فرش دستباف پس از کرونا

داخل سرای بوعلی می‌شوم. تعداد مشتریان آن‌قدر کم است که می‎توان به راحتی آنها را شمرد، به سراغ یکی از فرش فروشی‌ها می‌روم تا از او در مورد وضعیت فروش بعد از کرونا سوال کنم.یوسفی فروشنده فرش دستباف در سرای بوعلی است. او به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بعد از شیوع کرونا مدتی کاسبی‌ها خوابید اما فرش همیشه مشتری خود را دارد البته امسال هزینه‌ها بالا رفت و قیمت‌ها کمی گران‌تر شد اما فرش مثل طلا و ارز و ملک نیست که یکباره قیمتش ۲ برابر شود، ما فرش‌های مختلفی اینجا داریم. یک جفت فرش زمینه کرم با گل‌های صورتی را نشان می‌دهد و می‌گوید: یک جفت قالی ۹ متری کاشان نو دارم ۴۰ میلیون البته تخفیف هم می‌دهم، فرش کارکرده یک ساله کرک کاشان هم دارم ۶ متری جفتی ۱۸ میلیون. ما سعی کردیم برای هر بودجه‌ای در این مغازه فرش دستباف بیاوریم. وارد مغازه دیگری می‌شوم آقایی حدودا ۵۰ ساله روی یک دسته فرش نشسته خود را حیدری معرفی می‌کند و در مورد بازار این روزها می‌گوید: همکاران ما اغلب امسال قیمت‌ها را بالا بردند ولی ما گران نکردیم و فرش‌ها را به قیمت قبل می‌دهیم. قسطی و با چک معتبر هم فرش می‌فروشیم تا بازار روبه‌راه شود. چاره‌ای نیست باید صبر کنیم. ما الان با هر شرایطی معامله می‌کنیم، کافی است خریدار باشید تا یک‌ سوم ارزش فرش را نقد و بقیه را هم چکی بدهید.

از او می‌پرسم مشتری‌ها بیشتر به دنبال چه فرشی هستند؟ می‌گوید: بهترین فرش‌ها که هم ارزان هستند و هم کیفیت خوبی دارند فرش‌های کاشان و اردکان هستند که بافت مناسبی دارد واغلب مشتری بیشتری هم دارند، اما فرش هم مثل بقیه کالاها جنس ضعیف و مرغوب دارد مثلا فرش یزد و مشهد که کیفیت بالایی ندارند و متری ۵۰۰ هزار تومان هستند اما فرش ابریشم قم، که رتبه اول کشور است، از متری ۲۵ میلیون تومان شروع می‌شود. فرش‌های دیگری هم هستند که قیمت‌های پایین‌تری دارند اما کیفیت آنها هم خوب است مثل فرش تبریز و بیجار که متری ۸ میلیون تومان هستند.

 رونق فرش‌های کم متراژ

 به سراغ فرش فروشی دیگری می‌روم که فروشنده آن بیرون مغازه روی صندلی نشسته است می‌گوید: از بازار راضی نیستم قبلا تولیدمان کفاف تهران را هم نمی‌داد مشتری خارجی هم زیاد بود. ما پس از برجام به کالیفرنیا هم فرش فرستادیم اما الان اوضاع تغییر کرده است. الان بیشتر مردم سراغ فرش اردکان می‌آیند که کیفیت و قیمت پایین‌تری دارد؛ ۶ متری آن از ۱۴ تا ۱۸ میلیون تومان است برای مصرف زیر پا خوب است. دوام بیشتری هم دارد اما کمتر فرش‌های سنگین می‌خرند. اکثر فروشنده‌ها قسطی هم فرش می‌دهند البته نصف آن‌ را اول می‌گیرند و مابقی را چک می‌گیرند. مشتریان الان دیگر فرش ۱۲ متری کمتر می‌خرند و با توجه به کفپوش‌های جدید از فرش‌های کوچک و قالیچه استقبال می‌کنند فرش ۴ متری و ۳ متری هم داریم که جفتی ۹ میلیون و پایین‌تر است، فرش‌های گران‌قیمتی هم هست که مشتریان خاص خود را دارد. فرش تک سالاری ۹ متری اکبند ۵۰ رج دارم ۱۱۰ میلیون تومان که چله و گل فرش ابریشم است و رنگ خیلی خوبی دارد. ۷۰ رج آنتیک هم هست ۴۵۰ میلیون تومان،این فرش‌ها مشتریان خاص خود را دارد که اگر بخواهیم به‌صورت تقریبی بگوییم فروش فرش‌های آنتیک نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

 اما بهترین فرش برای جهیزیه فرش ۶ متری طرح ماهی است که هم قیمتش مناسب است و هم به‌صرفه‌تر است و هم دستباف است، یک جفت ۶ متری آن ۳۰ میلیون تومان می‌شود اما طرح‌های دیگر هم هست که ۵۰ میلیون تومان به بالاست. تاجرهایی هستند که فرش‌ها را از بافنده‌های یک منطقه می‌خرند و همین موضوع باعث کم شدن عرضه آن منطقه می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود امسال هم تا ۳۰ درصد اکثر فرش‌ها گران‌تر شدند.

از او می‌پرسم این درست است که فرش دستبافی که شسته شود ارزشش کم می‌شود؟ می‌گوید: خیر، این ترفند فرش فروش‌هاست تا به قیمت کمتری فرش را از شما بخرند و توی سر مال بزنند. قدیم که هر سال فرش‌ها را می‌شستند اما این موضوع به کیفیت فرش هم ارتباط دارد. بهتر است هر دو تا سه سال یک‌بار فرش را بشویید اما بعد از ۴ بار شستن معمولا پرز فرش کم می‌شود و از حالت نویی در می‌آید.

به نظر می‌رسد کرونا تأثیر منفی بر بازار فرش گذاشته و چالش‌هایی را برای این صنف به ارمغان آورده است، بحران کرونا و تحریم‌های آمریکا همان اندک بازار هدف فرش دستباف را هم تحت تأثیر قرار داده است. بازارفرش این روزها آنقدر خلوت و بی‌رونق شده که بازاریان بخشی از وقت کاری خود را با وسایل سرگرم‌کننده مانند موبایل و ... می‌گذرانند.