استقبال از نان‌های بسته‌بندی

  با توجه به حساسیت صنف شما کرونا چه تاثیری بر روی فعالیت اعضای شما داشت؟

تمام اصناف از شیوع این ویروس متضرر شدند و صنف ما هم مستثنی از این امر نبوده در حوزه آرد و نان بخش نان‌های حجیم بیشترین آسیب را از این موضوع دید زیرا صنف ما به نوعی مکمل صنف‌های دیگر است و مواد اولیه صنف اغذیه‌فروشان و فست‌فودها را تامین می‌کند پس طبیعی است وقتی آنها به مشکل بخورند و فروشی نداشته باشند ما هم متضرر می‌شویم به‌طوری‌که در اسفند و فروردین آن بخش از واحدها که وظیفه تامین نان‌های حجیم واحدهای اغذیه‌فروشی را داشتند به‌طور کامل تعطیل شدند.

  مردم هم نسبت به خرید نان حجیم یا فانتزی محتاط‌تر شده‌اند؟

در ابتدا مردم هم به دلیل ملاحظات بهداشتی خرید خود را کاهش دادند اما بعدا با آگاهی بخشی و تمهیداتی که اتحادیه اتخاذ کرد خوشبختانه اقبال به این گونه نان‌ها بیشتر شد و حتی شاهد افزایش فروش هم بودیم.

  این تمهیدات چه بود و از چه نظر شما نان فانتزی را نسبت به نان سنتی ارجح می‌دانید؟

در پروسه پخت نان حجیم حداقل ارتباط بین کارگر و آرد و محصول وجود دارد.این نان‌ها در دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد پخته می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا هیچ گونه آلودگی روی آن نماند پس از پخت نیز بلافاصله با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نان بسته‌بندی می‌شود. ما به تمام واحدها ابلاغ کردیم که باید نان را در بسته‌بندی به مشتریان عرضه کنند و همین امر باعث شد که اقبال مردم نسبت به خرید این گونه نان‌ها در بسته‌بندی بیشتر شود و خوشبختانه در هفته‌های اخیر نیز شاهد جا افتادن این فرهنگ هستیم.

  آیا نان سرد و بسته‌بندی شده کیفیت محصول را پایین نمی‌آورد؟

متاسفانه این فرهنگ غلط مصرف نان در جامعه ما شکل گرفته که نان باید داغ باشد، در صورتی که در کشورهای پیشرفته نان را سرد می‌خرند و سپس در خانه و هنگام مصرف آن را داغ می‌کنند.

با این روش ضایعات و دور ریز نان هم کم می‌شود و کیفیت آن نیز حفظ می‌شود به‌طور مثال در هنگام داغ کردن نان تست در تستر ضایعات صفر است یا اگر نان را در ماکرویو یا فر برقی داغ کنند ضایعات آن به مراتب کمتر می‌شود و کیفیت آن نیز حفظ می‌شود.

بر همین اساس است که دنیا به سمت استفاده از نان‌های حجیم و بسته‌بندی رفته است تا ضایعات را به حداقل برساند و ماندگاری آن را بالاتر ببرد. از نظر وزارت بهداشت نیز مصرف نان‌های حجیم و بسته‌بندی بهداشتی‌تر است و احتمال آلودگی آن به مراتب پایین‌تر از نان‌های سنتی است.

  چه تعداد واحد صنفی زیرمجموعه شما فعالیت دارند و آیا در این مدت واحدهای درخواست ابطال جواز و تعطیلی فعالیت خود را داشته‌اند.

۶۷۰ واحد صنفی جوازدار در سطح شهر تهران زیر مجموعه ما هستند که برخی از آنها به‌صورت تولید و پخش نان برای اغذیه‌فروشی‌ها فعالیت می‌کنند. این رسته از صنف ما آسیب شدیدی دید و با وجود آنکه در اردیبهشت ماه وضعیت اندکی بهتر شد اما با شروع موج دوم دوباره کسب و کار آنها تعطیل شده‌اند و متاسفانه نزدیک به ۱۰۰ واحد در هفته‌های اخیر به ما مراجعه کرده و به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که دیگر فعالیتی ندارند این رسته نزدیک به ۳۰ درصد صنف ما را تشکیل می‌دهند. اما واحدهای فروش جدا از بحث شیرینی و نان‌‌های شیرینی در هفته‌های اخیر مانند قبل فروش داشته‌اند که دلیل آن استقبال مردم از نان‌های بسته‌بندی بوده است.