بازار آرایشی در اختیار برندهای داخلی

 وضعیت تولید مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی چگونه است؟

با توجه به تخصصی بودن مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی بیش از نیمی از مواد اولیه در این حوزه وارداتی است و با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها در مرحله اول  شاهد توقف واردات بودیم و در ماه‌های اخیر که وضعیت این ویروس در سطح جهان تا حدودی کنترل شد اما همچنان مرزهای زمینی و وارداتی یکی در میان بسته بود و همین امر باعث بالارفتن کرایه‌های حمل هوایی و دریایی شد. از طرف دیگر نوسان شدید نرخ ارز در ۵ ماه اخیر باعث کندی و اختلال در واردات مواد اولیه شده است.

 بازار داخلی در چه شرایطی قرار دارد؟

 با شیوع ویروس کرونا و کاهش سفر و مهمانی و عروسی  با کاهش شدید فروش لوازم آرایشی روبه‌رو بودیم  هرچند در حوزه بهداشتی با افزایش فروش محصولات با کیفیت و قیمت مناسب روبه‌رو بودیم. به طور کلی با ممنوعیت واردات مواد آرایشی و بهداشتی بازار در اختیار برندهای داخلی است.

 وضعیت نمایشگاه‌‌های خارجی چگونه است؟

با هماهنگی سازمان توسعه تجارت قرار بود نمایشگاهی در بهمن ماه در عراق  برگزار شود که باشیوع ویروس کرونا این نمایشگاه‌ ملغی شد در صورتی که صادرکنندگان ایرانی اجاره غرفه‌ها را به دلار پرداخت کرده بودند اما اکنون پس از ۶ ماه هنوز پول آنها مسترد نشده است و سازمان توسعه تجارت با این بهانه که هنوز پروازها به عراق برقرار نشده و ما نمی‌توانیم به آن کشورها برویم از پس دادن پول امتناع می‌کند آن‌هم در دوره‌ای که با ایمیل و تلفن می‌شود تمام این کارها را انجام داد. در حال حاضر نمایشگاهی قرار است در پاکستان در اواخر مردادماه برگزار شود که با وجود بسته بودن مرزهای پاکستان تاکنون خبر قطعی از برگزاری نمایشگاه شنیده نشده است. از سوی دیگر بسته بودن مرزها و عدم امکان سفر به کشورهای صادراتی باعث مشکلات زیادی در برگشت ارز به کشور شده است و امیدواریم مدیران بانک مرکزی این مشکلات را درک کنند.

 در این حوزه چه میزان افزایش قیمت داشتیم؟

در حوزه آرایشی و بهداشتی با افزایش قیمت ارز و بالارفتن قیمت مواد اولیه قیمت‌ها نزدیک به ۹۰ درصد افزایش داشته است این درحالی است که هنوز شرکت‌های تولیدکننده از قیمت‌های امروز راضی نیستند و در حال رایزنی با سازمان حمایت و وزارت صمت برای افزایش مجدد قیمت‌ها هستند. در حوزه بهداشتی به دلیل شرایط خاص موجود و تبدیل شدن این محصولات به کالای اساسی شرکت‌ها تا جایی‌که امکان دارد از افزایش قیمت خودداری می‌کنند و دولت نیز می‌تواند با تامین مواد اولیه به قیمت مناسب آنها را در این زمینه کمک کند اما یکسری از هزینه‌ها همچون افزایش قیمت ارز، کارگر و انرژی باعث شده که از ابتدای سال تا به امروز قیمت‌ها ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.