قیمت دست دوم به دنبال نرخ دست اول

  در شرایط کرونایی بازار لوازم دست دوم و سمساری چگونه است؟

مثل بقیه بازارها راکد. مشکلی که کرونا برای بازار ایجاد کرد به صنف خاصی منحصر نشد و تمام بازارها از جمله بازار سمساری و وسایل دست دوم را هم تحت تاثیر قرار داد. پیش از این بسیاری از مردم، از همکاران ما برای دیدن وسایل دعوت می‌کردند که اکنون متاسفانه از بیم ابتلا به کرونا دیگر این اتفاق نمی‌افتد و از طرفی برای خرید وسایل دست دوم هم دست به عصاتر حرکت می‌کنند.

  آیا جهش قیمتی لوازم خانگی نو روی بازار شما تاثیر مثبت نداشته است؟

از جهتی بله، میزان مراجعه مردم به سمساری‌ها برای خرید بیشتر از سال‌های قبل بود تا زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد. از جهتی دیگر خیر، قیمت لوازم دست دوم هم بر اساس وسایل نو تعیین می‌شود و قیمت آنها هم که با نرخ ارز بالا می‌رود. بخشی از کار ما خرید وسایل مردم است و آنها هم با افزایش قیمت‌ها نرخ وسایل خود را بالا می‌برند که با قدرت خرید پایین مردم نمی‌خواند. قیمت کالاهایی که قبلا ارزان هم نبودند الان گران‌تر شده و آن رونق ایده‌آلی که مدنظر بود اتفاق نیفتاده است.

  مشکلات اصلی صنف سمساران در حال حاضر چیست؟

در حال حاضر بحث و مشکل اصلی کرونا است که همه اصناف با آن درگیر هستند. صاحبان کالا وقتی روند صعودی قیمت کالاهای نو را می‌بینند قیمت کالاهای دست دوم را هم بالا می‌‌برند. مشکل اینجاست که بعضی از مردم حتی برای فروش وسایل خود شبیه دلالان رفتار می‌کنند، کسی که وسیله‌ای را به سمساری می‌سپارد یا قصد خرید کالای نو دارد یا دیگر به آن احتیاج ندارد. از طرفی کسانی که برای خرید به واحدهای ما مراجعه می‌کنند دنبال جنس و کالای نو نیستند اما طرف فروشنده متوجه این موضوع نیست. رفتار اقتصادی مردم در زمان خرید و فروش یکی از اصول کار ماست که متاسفانه از جانب آنها به درستی رعایت نمی‌شود.

  فکر می‌کنید چه عواملی باعث رونق در بازار سمساری‌ها می‌شود؟

ثبات نرخ ارز و افزایش قدرت خرید. صاحب کالا امروز جنسی را قیمت می‌گذارد و فردا که می‌بینند قیمت بالا رفته قیمت کالای خود را هم گران می‌کند. از این مساله که بگذریم، بالا رفتن قدرت خرید مردم روی صنف ما تاثیر مستقیم دارد، وقتی مشتری بعضی از قیمت‌های غیرمنطقی کالاهای دست دوم را می‌بیند دست و دلش به خرید نمی‌رود مگر اینکه به آن کالا احتیاج مبرم داشته باشد. تثبیت نرخ ارز هم که روی بازار ما تاثیر دارد، همانطور که گفتم فروشنده‌ها قیمت کالای خود را با توجه به نرخ جنس دست اول و نو تعیین می‌کنند و هرچه قیمت کالاها بالاتر برود اجناس دست دوم هم گران‌تر می‌شود.