نوشت‌افزارها خریدار ندارند

 بازار لوازم تحریر در شرایط کرونایی چگونه است؟

اوج فروش بازار لوازم‌تحریر در ماه‌های مرداد و شهریور است که امسال عملا صفر بود. مدارس بازگشایی نشدند و صنف ما با ریزش فروش زیادی روبه‌رو شده است. نسبت به پارسال بالای ۸۰درصد کاهش تقاضا داشته‌ایم که اگر شرایط سامان پیدا نکند با موقعیت سختی روبه‌رو خواهیم بود. کسانی که مغازه اجاره‌ای یا توان کمتری دارند با شرایط کنونی دوام نمی‌آورند چراکه هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود. مردادماه تقریبا تمام شد اما میزان فروش ما حتی به اندازه ماه‌های معمولی فروش نبوده ‌است، از طرفی تاریخ سررسید چک‌ها هم می‌رسد و وقتی کاسبی نباشد و نتوان چک‌ها را پاس کرد، مغازه‌ها بسته می‌شوند.

 در نوسانات ارزی، لوازم‌تحریر چه میزان افزایش قیمت داشتند؟

فعلا افزایش قیمت ملموسی در بازار اتفاق نیفتاده که دلیل آن تقاضای بسیار پایین نوشت‌افزار است. دانشگاه‌ها، مدارس و موسسات آموزشی تعطیل هستند و بازار به تقاضای شرکت‌ها و موسسات محدود شده است. تقاضای شرکت‌ها هم نمی‌تواند جایگزین خرید نهادهای آموزشی بشود و همان‌طور که گفتم ۸۰درصد از بازار به موسسات آموزشی گره خورده است. شرایط بازار به گونه‌ای است که برای مثال یکی از همکاران پاک‌کن را به قیمت پارسال برای فروش گذاشته اما همچنان با مشکل فروش روبه‌رو است، وقتی تقاضایی نباشد دیگر بحث قیمت‌گذاری نیست و بازار تعطیل می‌شود.

 چند درصد از کالای نوشت‌افزار وارداتی هستند؟

اجناسی مانند مداد و خودکار و امثالهم که نبض بازار را در دست دارند توسط کارخانه‌های داخلی تولید می‌شوند که این میزان حدود ۷۰ تا ۸۰درصد نیاز بازار است. اما جنس‌هایی مانند لوازم تخصصی گرافیکی و هنری وارداتی هستند. توان تولید برخی از لوازم تحریر را کارخانه‌های داخلی دارند اما نمی‌توانند کل بازار را پشتیبانی کنند. متاسفانه دولت از پارسال ورود بعضی از کالاها را به‌عنوان افزایش توان تولید داخلی ممنوع کرد درصورتی‌که کارخانه‌های داخلی نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند و قیمت‌ها بالا می‌رود، مثل همه جای دنیا نسبت تولید به واردات باید متناسب باشد که بازار سالم رفتار کند.

 چرا توان داخلی نمی‌تواند بازار را تامین کند؟

نزدیک به چهار یا پنج سال است که چند کارخانه راه‌اندازی و وارد بازار شده و توانسته‌اند بازار خودکار و مداد را تامین کنند اما موضوع برخی از لوازم تخصصی است، برای مثال بازار تخصصی نیاز به انواع ماژیک دارد اما چون کارخانه‌ای وجود دارد که می‌تواند ماژیک وایت‌‌بورد تولید کند دولت کلا واردات را ممنوع می‌کند. حقیقت این است که توان آنها در حد کل بازار نیست، آن هم با بخشنامه‌های یک‌شبه که تمام برنامه‌ریزی تولیدکننده و واردکننده را به هم می‌ریزد. کرونا جوی راه‌انداخته که بازار به تعادل رسیده وگرنه این نوع ممنوعیت‌ها کمبود و گرانی جنس را به همراه می‌آورد. وقتی هم نتوانیم تقاضای بازار را پاسخگو باشیم کار قاچاقچیان رونق پیدا می‌کند.

 الان کالای قاچاق در بازار نوشت‌افزار وجود ندارد؟

تا جایی که بنده می‌دانم خیر چون مشکلی برای واردات و تولید وجود نداشت اما اگر شرایط سخت بشود مثل بازارهای دیگر نیاز مشتری را قاچاقچیان تامین می‌کنند.

 طرح‌های حمایتی دولت توانسته مشکلات صنف نوشت‌افزار را حل کند؟

طرح خاصی مشمول اتحادیه نوشت‌افزار نشد فقط درخصوص میزان پرداختی مالیات، چون در ماه آخر سال قبل فروشی وجود نداشته از طریق اتاق اصناف درخواست‌هایی به دولت ارائه شد که در حال پیگیری است. دولت اگر موانع و مشکلات تولید و واردات را حل کند کمک بیشتری کرده است. مشکلات تولید افزایش مواد اولیه و رکود در بازار است که باعث شده بخشی از تولید زیر ظرفیت کار کند که خب بخشی از آن به دولت برنمی‌گردد و شرایط بازار است. اما مشکلات واردکنندگان بسیار بیشتر است، متاسفانه بانک مرکزی درخصوص کدهای ثبت سفارش همکاری نمی‌کند و کالاها همچنان در گمرک مانده است. کرونا شرایطی ایجاد کرده که عرضه و تقاضا در بازار از بین رفته و کمبودها مشخص نمی‌شود وگرنه در شرایط عادی حتما با کمبود و گرانی روبه‌رو می‌شدیم. البته باتوجه به شرایط کنونی کمبودی در بازار وجود ندارد و سال تحصیلی هم با عرضه متناسب طی خواهد شد اما کرونا تا ابد نیست و باید فکری به حال بازار کرد.