محرم تاثیری در بازار مرغ نداشت

  با توجه به اینکه هر سال در ایام محرم شاهد افزایش قیمت مرغ بودیم امسال این افزایش قیمت چه مقدار بوده است؟

با وجود شرایط کرونا و ممنوعیت پخت و پز و پخش نذورات، فروش مرغ گوشتی به میزان زیادی کاهش داشته است. در واقع آن بخش از مشتریان هیئتی که هر ساله اقدام به خرید مرغ می‌کردند امسال به حداقل رسیده‌اند به‌طوری‌که هیچ تغییر محسوسی در بازار عرضه و تقاضا ایجاد نکرده و همچنان شاهد ثبات در بازار هستیم.

  مصرف مرغ گوشتی در ماه‌های اخیر با توجه به شیوع کرونا و افزایش قیمت چه وضعیتی دارد؟

مواد غذایی جزو اقلامی است که در صف آخر کاهش مصرف قرار دارد. مردم می‌توانند پوشاک یا سایر کالاهای مصرفی را کمتر مصرف کنند اما مواد غذایی را نمی‌توانند، در واقع کاهش مصرف اقلام مواد غذایی جزو گزینه‌های آخر است، از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم، کاهش فعالیت‌های اقتصادی و تعطیلی رستوران‌ها و مراکز عرضه غذا همگی باعث شده که شاهد کاهش ۷ تا ۱۰ درصدی فروش مرغ باشیم، آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آن را تائید کرده است.این اتفاق در تمام دنیا رخ داده و در مقایسه با سایر کشورها این عدد چندان بزرگ نیست.

  قیمت مرغی که امروز عرضه می‌شود مورد تائید تولیدکنندگان هست؟

کارگروه تنظیم بازار علاوه بر تعیین قیمت مشخص می‌کند که ما چقدر جوجه بریزیم و چقدر تولید داشته باشیم اما در بحث تامین خوراک و سایر هزینه‌ها خود را کنار می‌کشد. الان قیمت مرغ زنده ۱۲ تا ۱۲ هزار و۵۰۰ تومان و قیمت لاشه ۱۷ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است اما این قیمت‌ها به ضرر تولید‌کننده است و در واقع ما در ضرر هستیم.

  اصلی‌ترین هزینه‌های مرغداران که باعث شده تولید با این قیمت صرفه اقتصادی نداشته باشد چیست؟

نهاده‌های دامی و دان مشکل اصلی ما است، زمانی فقط مشکل قیمت را داشتیم اما اکنون علاوه بر قیمت تامین و تهیه آن نیز مشکل شده است. به‌طور تقریبی دولت ۵۰ درصد نهاد‌ه را تامین می‌کند و بقیه آن را مرغدار باید از بازار آزاد تهیه کند، به‌طور مثال قیمت بازار آزاد ذرت ۲ هزارو۸۰۰ تومان است در حالی که قیمت دولتی آن هزارو ۵۰۰ تومان است یا قیمت سویایی که دولت عرضه می‌کند ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است اما در بازار آزاد باید آن را ۱۰ هزار تومان تهیه کرد.