نرخ را بازار تعیین کند

رئیس انجمن خرمای ایران درباره شرایط قیمت‌گذاری خرما در ابتدای فصل برداشت به «دنیای اقتصاد» گفت: شرایط به گونه‌ای نیست که از الان بتوان قیمت‌گذاری کرد و به نظر بنده نفس قیمت‌گذاری امری اشتباه است چراکه نرخ را بازار باید تعیین کند. محسن رشید فرخی گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم در کشور اقتصادی پایدار ایجاد کنیم. الفبای بازار به همه می‌گوید که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود نه به حرف من نوعی یا شما. او درباره ورود و نقش فرمانداری‌ها در قیمت‌گذاری خرما گفت: سال‌های قبل فرمانداری‌ها به قیمت‌گذاری خرما وارد می‌شدند و بدون توجه به شرایط بازار و نیاز کشاورز و تولیدکننده، نرخ را تعیین می‌کردند و در آخر امر سبب نارضایتی از تولیدکننده تا صادرکننده می‌شد. این موضوع را با نهادهای مربوطه در جریان گذاشتیم و استانداری‌ها، فرمانداری‌ها را از ورود به قیمت‌گذاری منع کردند و امسال ورود نکردند.رشیدفرخی افزود: اما موضوع به اینجا ختم نشد. برای مثال یکی از فرماندارها این مساله را با امام‌جمعه مطرح کرده و امام‌جمعه هم در نماز جمعه نگرانی او بابت عدم حضور فرمانداری در قیمت‌گذاری را مطرح کرده است. او با بیان اینکه سیاست انجمن خرما حمایت از تولیدکننده است گفت: تمام تلاش انجمن این است تولیدکننده‌ای که در دمای بالای ۵۰ درجه محصول تولید می‌کند توان برای ادامه فعالیت داشته باشد نه اینکه زمان برداشت محصول از آشفتگی بازار و قیمت پایین حتی رغبت اداره باغ برای سال آینده هم نداشته باشد.رشیدفرخی درخصوص حضور دلال‌ها در نخلستان‌ها و نرخ‌گذاری آنها گفت: هیچ نرخی همین‌طوری به‌دست نمی‌آید و دلال هم بر اساس بازار قیمت می‌دهد و بازار هم که فعلا آشفته است. حضور دلال‌های ایرانی و خارجی اگر بر اساس قوانین باشد بازار را خراب نمی‌کند که هیچ تاثیر مثبت هم دارد. می‌توان با اصلاح قوانین دلال به‌عنوان مرکز مبادله پول، جایگاه واقعی خود را در اقتصاد پیدا کند و مثل بقیه اقتصادهای دنیا نقش واسطه‌ سازنده‌ای داشته باشد. رئیس انجمن خرمای ایران با اشاره به نقش بخشنامه‌های دولت در ثبات بازار ادامه داد: باوجود اینکه در سال‌های قبل قیمت‌گذاری به‌صورت صحیح و در نهادهای مربوطه صورت نمی‌گرفت اما در آخر انجمن ملی خرما جوابگوی بالا و پایین شدن قیمت خرما بود.

رشید فرخی با اشاره به ممنوعیت صادرات خرما در سال ۹۷ گفت: وقتی قیمت بالا می‌رود انجمن را مقصر می‌دانند و صادرات را ممنوع می‌کنند که باعث از بین رفتن بازارهای هدف می‌شود. خرما یکی از چند کالای استراتژیک صادراتی است که توان ارزی کشور را بالا می‌برد، اما متاسفانه بخشنامه‌های خلق‌الساعه و یک‌شبه بازارهایی که با زحمات چند ساله به دست آمده‌اند را به رقبایی مثل عربستان سعودی واگذار می‌کند.

او افزود: قیمت خرما پایین هم که بیاید تولید کننده ضرر می‌کند. کشاورز و تولیدکننده اصل این صنعت هستند و اگر قیمت پایین باشد نمی‌توان انتظار توسعه صادرات در این حوزه را داشت. به همین خاطر انجمن خرما چوب دو سر سوخته شده که البته با راهکارهایی که امسال عملی شد می‌توان امید داشت که بازار خرما هر سال به تعادل برسد. رشید فرخی با بیان اینکه ۷۰درصد از خرمای کشور در بازار داخلی عرضه می‌شود گفت: یکی دیگر از اصلاحاتی که انجمن خرما تدوین کرد میزان نسبت صادرات خرما برای حفظ بازار است. همیشه بازار داخلی نسبت به بازارهای صادراتی اولویت داشته و متاسفانه برخی از فعالان با صادرات غیرکارشناسی باعث افزایش قیمت خرما شدند. به همین سبب انجمن نسبت ۷۰درصد عرضه داخلی و ۳۰ درصد صادرات را به‌عنوان ملاک قرار داده که از امسال عملی خواهد شد. رئیس انجمن خرما، نرخ خرید خرما از کشاورز در سال جاری را بین ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کرد که «البته هنوز مشخص نیست، چراکه در ابتدای فصل برداشت هستیم».