افزایش مالیات کمر ما را خم کرد

 کرونا چقدر روی بازار شما تاثیر گذاشته است؟

رستوران‌ها و تالارها ۳۰ درصد از بازار ما را تامین می‌کردند که با شیوع کرونا و تعطیلی این اماکن فروش این بازار عملا به صفر رسید. به‌جز فروردین ماه که شرایط قرنطینه بود، خرید خانوارهای ایرانی تغییر قابل‌ملاحظه‌ای نکرده است. 

 از طرح‌های حمایتی دولت استفاده کردید؟

هیچ‌کدام از طرح‌های حمایتی به صنف ما ابلاغ نشد و اعضای اتحادیه استفاده نکردند. دولت می‌توانست در حوزه مالیات حمایت کند، امری که در حال‌حاضر کمر کاسب‌ها را خم کرده‌ است. نظر صنف فروشندگان پرنده و ماهی و به‌طور کل اتاق اصناف بر تخفیف مالیاتی و اخذ مالیات سال 97 برای سال 98 بود که متاسفانه مورد‌توجه دولت قرار نگرفت. در شرایطی که واحدهای صنفی ما در بدترین شرایط تولید قرار دارند و برای مثال هر مرغ را 3 هزار تومان زیر قیمت می‌فروشند، دولت مالیات را هم افزایش داده است. نکته دیگر هزینه‌ای مثل پول برق است، محصولات صنف ما فاسدشدنی است و هر واحد صنفی چندین یخچال بزرگ استفاده می‌کند و دولت حتی برای پول برق هیچ‌گونه تخفیف و تسهیلی برای اعضای اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در نظر نگرفت. 

 محصولات اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی چه میزان گران شده‌اند؟

در حال‌حاضر قیمت مرغ به کیلویی 20هزار تومان رسیده است که دلیل اصلی این گرانی بازار نهاده‌های دامی و خوراک دام و طیور است. نهاده در بازار پیدا نمی‌شود و اگر کسی پیدا کند باید برای نهاده‌ای که دولت قیمت آن را 3هزار تومان مصوب کرده 13 هزار تومان پول بدهد، آن‌هم در شرایطی که میزان نقدینگی تولیدکنندگان در بدترین شرایط ممکن است. هزینه‌ها بالا رفته و همانطور که گفتم هزینه تمام‌شده مرغ برای تولیدکننده 13هزار تومان است و مرغ را 10 هزار تومان می‌فروشد. در چنین شرایطی چگونه می‌توان مالیات داد؟