نهاده‌ها عامل اصلی افت کیفیت مرغ

 مشکلات نهاده‌های دامی چه تاثیری بر تولید مرغ گذاشته است؟

کمبود در بازار. مساله اینجاست چرا کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود باید با چهار برابر قیمت در بازار فروخته شود؟ اگر ارز موردنیاز برای واردات نهاده موجود نیست دولت باید اعلام کند و تولیدکننده هم بر اساس چنین شرایطی نرخ‌گذاری کند، اما اگر ارز دولتی تخصیص داده می‌شود و واردات هم صورت می‌گیرد، پس اشکال کار کجاست که کمبود شده است؟ شرایط بازار نهاده‌های دامی به گونه‌ای است که مرغداران اگر از پس هزینه بالای آن هم بربیایند نمی‌توانند جنس موردنیاز را پیدا کنند مگر اینکه به رانت وصل باشند. معمولا آنهایی که بدون آشنایی با کانال‌های توزیع نهاده فعالیت می‌کنند از طریق همکارانشان نهاده موردنیاز را تامین می‌کنند. بسیاری از اعضای صنف توانایی خرید نهاده با این قیمت را ندارند و واحدهای صنفی ما در حال تعطیل شدن هستند.

  بیشتر شکایات اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی به چه مسائلی مربوط است؟

عمده شکایات بحث کیفی محصولات است که در صنف رفع ‌و رجوع می‌شود. اگر بخواهیم مشکل اصلی در کیفیت محصولات را هم پیدا کنیم باز هم به نهاده‌های دامی می‌رسیم. مرغدار برای تغذیه مرغ فرمولی از نهاده‌های دامی دارد و وقتی کمبود در بازار ایجاد شود تولیدکننده به ناچار فرمول تغذیه مرغ را تغییر می‌دهد که به کاهش کیفیت ختم می‌شود. در دهه ۶۰ کیفیت مرغ کشور به سبب نبود نهاده دامی پایین آمده بود به‌ صورتی که مرغ با چربی زیاد و پوست کلفت وارد بازار می‌شد، وضعیت خوراک طیور به گونه‌ای است که در حال نزدیک شدن به چنین شرایطی هستیم. در شرایط کنونی و با میزان و نرخ کنونی نهاده در بازار چنین مواردی قابل پیش‌بینی بود اما متاسفانه راهکاری ارائه نشد.

  آینده بازار را چگونه می‌بینید؟

اگر سوءمدیریت کنونی ادامه پیدا کند و شرایط بازار نهاده تغییر نکند مجبور به واردات مرغ خواهیم شد چراکه به سبب صرفه نداشتن، میزان تولید و کیفیت محصولات کاهش و قیمت افزایش می‌یابد. امیدواریم که پس از کرونا، مشکل نهاده‌های دامی هم حل شود تا تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دو راضی باشند نه شرایط کنونی که همه ناراضی هستند.