تولیدکننده و مصرف‌کننده در ضرر

 کرونا چه تاثیری بر بازار مبل گذاشته است؟

کرونا باعث افت ۸۰ درصدی فروش صنف ما شده است. قیمت مواد اولیه ساخت مبل از ابتدای سال حداقل ۵۰ درصد افزایش داشته است، از طرفی قیمت اجناس هفتگی بالا می‌رود و نمی‌توان نرخ‌گذاری ثابتی داشت. تولیدکنندگان مبل به‌صورت سفارش محور فعالیت می‌کنند و آماده شدن سفارش یک تا دو ماه طول می‌کشد. الان شرایط به گونه‌ای شده که قرارداد بر اساس نرخ مواد اولیه بسته می‌شود و زمان تحویل سفارش، تولیدکننده باید چیزی از جیب هم بگذارد و سفارش را تحویل مشتری بدهد.

 عمده شکایات صنف مبل‌سازان و درودگران مربوط به چه مسائلی است؟

همین اختلاف قیمت بین زمان قرارداد و تحویل سفارش. کمیسیون شکایات صنف ما الان فقط به همین دلیل بسیار شلوغ شده است. تولیدکننده بر اساس قرارداد کالا را تولید می‌کند، اما بعد از دو ماه که زمان تحویل سفارش است قیمت‌ها بالا رفته است. هم تولیدکننده نمی‌تواند جنس را با این قیمت تحویل دهد، چراکه عملا ضرر کرده است و هم خریدار جنس گران‌تر شده نسبت به سفارش را تحویل نمی‌گیرد. ۸۰ درصد از دعاوی در کمیسیون شکایات صنف حل می‌شود؛ اما در برخی موارد مجبور به ارجاع طرفین دعوا به تعزیرات هستیم.

 صنف مبل‌سازان و درودگران از طرح‌های حمایتی دولت استفاده کرد؟

متاسفانه صنف ما جزو لیست مشاغل آسیب‌پذیر قرار نگرفت، در صورتی که همان‌گونه که گفتم به شدت از شیوع کرونا آسیب دید. اصناف مشمول هم راضی نیستند، وامی که تولیدکننده در زمان پایین‌ترین حد نقدینگی با سود ۱۲درصد می‌گیرد عملا به درد نمی‌خورد، چراکه هم میزان آن کم است و هم سود بازپرداخت وام بالاست. مشکل اصلی ما مالیات است، متاسفانه وزارت امور اقتصادی و دارایی بدون اینکه نگاه صحیح و کارشناسی از بازار مبل‌سازان داشته باشد مالیات‌ها را به گونه‌ای افزایش داده که بسیاری از همکاران ما مغازه‌ها را بسته‌اند. در حال حاضر فعالیت این واحدهای بدون مجوز بازار را خراب کرده، چراکه مالیات نمی‌دهند و نسبت به کسی که با مجوز فعالیت می‌کند توان بیشتری برای ادامه کار دارند.