مشکل کمبود  قطعات یدکی

نسبت به سال گذشته چه میزان کاهش درآمد داشته‌اید؟

کرونا همه صنوف را درنوردیده و متاسفانه باعث شده که درآمد اعضای اتحادیه تعمیرکاران هم نزدیک به ۴۰ درصد کمتر شود. لغو سفرها تاثیر زیادی روی صنف گذاشت. عید که سفرها به کلی لغو شد و بعد از ایام قرنطینه هم میزان سفرها به شدت کاهش یافت. البته مشکل اصلی ما این نیست چه بسا مسافرت کمتر باعث می‌شود که جامعه سالم‌تر باشد. مساله اصلی ما گمرک است که جلوی ترخیص به موقع قطعات یدکی را گرفته است.

  دلیل عدم‌ترخیص چیست؟

به ما هم نمی‌گویند. البته مساله اصلی نحوه تامین ارز است که باید برای بانک مرکزی مشخص شود واردکنندگان از کدام منبع ارز تهیه کرده‌اند. همکاران ما هم به‌صورت شفاف می‌گویند که از بازار آزاد تامین شده چراکه بانک مرکزی توان تامین ارز موردنیاز همکاران بنده را ندارد. شرایط به گونه‌ای شده که برای مثال در یک هفته ترخیص به میزان کمی انجام می‌شود اما تا ۱۰ هفته بعد خبری از قطعه یدکی در بازار نیست. همین کمبود باعث شده که برای مثال دیسک صفحه ۵۰۰ هزار تومانی به ۳ میلیون تومان برسد. در چنین شرایطی مشتری هم زیر بار قیمت قطعه نمی‌رود و فکر می‌کند که همکاران گران‌فروشی می‌کنند. دولت هم که ساکت است و عملا ما و مشتری همیشه با هم درگیریم. رفتار بانک مرکزی برای ترخیص کالا طوری است که حتی با شفافیت منایع تامین ارز هم اجازه ترخیص نمی‌دهد. جنس را در انبار نگه می‌دارد و پس از مدتی با جریمه‌ و حق انبارداری هنگفت کالا را آزاد می‌کنند. اتحادیه ما در ایام اوج کرونا ۳۰۰ آمبولانس را به‌صورت رایگان تعمیر کرد و در اختیار بیمارستا‌ن‌ها گذاشت. منظورم این است که همکاران ما هم از مردم هستند و همیشه برای کمک آماده‌اند اما دولت این اقدامات را نمی‌بیند.

  تولیدکننده‌های داخلی توان تامین بازار را ندارند؟

علاوه بر اینکه توان تامین بازار را ندارند، جنس بی‌کیفیت و نامرغوب هم تولید می‌کنند. همین بانک مرکزی که نسبت به ارائه گزارش‌های شفاف ما عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و قطعات را ترخیص نمی‌کند چند میلیون دلار بابت واردات قطعات یدکی تجهیزات در اختیار چند شرکت گذاشت ولی آنها قطعه وارد نکردند و سرمایه دولتی را به بازار مسکن و برج‌سازی بردند؛ این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی نظارتی روی شرکت‌ها و افرادی که ارز در اختیارشان گذاشته است، ندارد.